תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

אגוזי הפסח
פסח
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: דברי חז"ל

"תפרו, תפרו, תיפרו לי בגד עם כיסים.
מלאו, מלאו, מלאו כיסי באגוזים.
שמחה רבה, שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא" (יפה בלהה)

פסח חל בחודש ניסן. ובהקשר לכך, אומר רבי יהושוע, שהעולם נברא ב-א' ניסן.
לעומתו, רבי אליעזר אומר, שהעולם נברא ב-א' תשרי.

אז לפני שנדבר על פסח שחל בניסן, נחזור רגע לראש השנה שחל בתשרי, ונזכיר שביום הזה, יש עניין לאכול כל מיני דברים כסימנים לשנה טובה:
רוביא- שירבו זכויותנו.
כרתי- שיכרתו אויבנו.
סלקא- שיסתלקו שונאינו.
אננס- שינוסו צוררינו.
גזר- שתגזור עלינו גזרות טובות.
ראש של כבש- שנהיה לראש ולא לזנב.
תמר- שיתמו צרותינו. רימון- שנרבה מצוות כגרעיני הרימון.
תפוח בדבש- שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה כדבש.

אז מכיוון שלכל מאכל, יש משמעות וסימן, אז ראוי לא לאכול אגוזים בראש השנה. למה?

כי ביום זה, אנו עומדים לדין, על המצוות והחטאים שעשינו בשנה היוצאת, ושעל פיהן, יגזר ויקבע איך תהיה לנו השנה הנכנסת.

אז כדי שתגזר עלינו שנה טובה וחביבה, אז אנו חוזרים בתשובה (ורצוי מאהבה), והס מלהזכיר את חטאינו בלי סיבה. כי השטן עומד לשמאלנו, וכל עבירה שהוא ישמע בסביבה, תהיה אצלו ישר בספר המתים כתובה.

אז מכיוון ש- "אגוז", שווה בגימטריה – חט, (האות א' נבלעת, כמו שראינו במקום אחר שאומר- "אל תשקצו את נפשתיכם בכל השרץ השורץ ולא תטמאו בהם *ונטמתם* בם", ולא- ונטמאתם), לכן לא אוכלים אגוזים בראש השנה.

לעומת זאת, בפסח אומרת הגמרא, שע"מ שהילדים ישארו ערים בליל הסדר, אז מחביאים להם את האפיקומן, ומי שמוצאו, מקבל קליות ואגוזים.

אז אם בראש השנה שבו ע"פ ר' אליעזר נברא העולם, לא אוכלים אגוזים, אז למה בפסח, שבו ע"פ ר' יהושוע נברא העולם, כן אוכלים אגוים?

אז התשובה הידועה היא, שבניגוד לראש השנה שהוא יום דין, ולכן כל חטא, עלול לקטרג עלינו ולהטות את הכף לרעתנו, פסח נחשב יום של חסד. וזו הסיבה שנגאלנו בחודש זה. שכן, למרות שירדנו במצרים למט' שערי טומאה, והיינו כמוהם עובדי ע"ז ובעלי חטאים, אעפ"כ, הקב"ה היטה את הכף לטובתנו והוציאנו ממצרים. כך שאין בעיה לאכול אגוז בפסח, למרות שהוא שווה בגימטריה ל- חט.

אך חשבתי לתת סיבה נוספת, ע"פ מה שאומר "הבן איש חי".
הוא אומר, שמי שנושא בתולה, אז מברך בחופה את ברכת הבתולות:

"בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר צָג אֱגוֹז בְּגַן עֵדֶן שׁוֹשַׁנַּת הָעֲמָקִים בַּל יִמְשֹׁל זָר בְּמַעְיָן חָתוּם, עַל כֵּן אַיֶּלֶת אֲהָבִים שָׁמְרָה בְּטָהֳרָה וְחֹק לֹא הֵפֵרָה, בָּרוּךְ אַתָּה ה' הַבּוֹחֵר בְּזַרְעוֹ שֶׁל אַבְרָהָם"

אישה בתולה, נמשלה לאגוז. שכן, כשם שהאגוז סגור מעין חתום, כך אותה אישה סגורה ושמורה, מכל פגם או מום.

אז במצרים, עם ישראל אומנם עבדו שם ע"ז, אבל זה לא היה במזיד, אלא בשוגג. כך שמבחינה רוחנית, נשארנו בגדר בתולה כמו אגוז.
שכן, גם אם האגוז יפול לבוץ, הרי שהפרי הפנימי ישאר נקי. כך עם ישראל. למרות שנפלו לקליפת מצרים המזוהמת, אף אישה לא נטמאה וכולן נשארו נקיות.

ולכן בפסח, יש עניין לאכול אגוזים, כדי להראות לעולם כולו, שהקב"ה לא סתם נשא את ישראל לאישה, אלא שהוא נשא בתולה.

ובמילים אחרות- אגוזים מסמל מאכל של בתולים.

לעומת זאת, ראש השנה שחל בתשרי, מגיע אחרי שעם ישראל כבר חטאו בעגל, שזה כבר ע"ז במזיד. ובגלל החטא הזה, דימו אותנו חז"ל לכלה המזנה תחת החופה.

יוצא אם כך, שבראש השנה כביכול, כנסת ישראל איבדה את ערך הבתולים שלה. אז אולי גם בגלל זה, בראש השנה, יש עניין להמנע מאכילת אגוזים.

אז אם חטאנו בעגל, אז למה שוב פעם אוכלים אגוזים בפסח?

אולי משום שלפני פסח, אנו שורפים את החמץ שמסמל את היצר הרע, בכך אולי, אנו מגלים דעתנו, שגם חטא העגל נעשה בשוגג. ואם כך, אז מבחינה רוחנית, נשארנו בגדר בתולה כמו אגוז.

ולכן בליל הסדר, כן אפשר לחזור ולאכול אגוז, וזו אולי עוד סיבה, מדוע נהוג לחלק לילדים קליות ואגוזים.

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים