תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

איזהו עשיר- השמח בחלקו!
בראשית
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת וישלח

 

  1. שמח בני בחלקך
    עשו: "וַיֹּאמֶר עֵשָׂו יֶשׁ לִי רָב אָחִי יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ:"

יעקב: "קַח נָא אֶת בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ כִּי חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ לִי כֹל וַיִּפְצַר בּוֹ וַיִּקָּח:

יעקב מכין את עצמו ואת משפחתו למפגש עם אחיו עשו,כאשר מלווים את יעקב יראה ופחד:"וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ". הן מבחינתו (שמא יהרג) והן מבחינת אחרים(שמא יהרוג) כדברי רש"י…

אך כששניהם נפגשים אבן גדולה נגולה מליבו של יעקב :"וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ:"

ניתן לראות בהסתכלות ראשונית מהדו שיח המתואר בכתובים שחייהם מלאים בתוכן ובסיפוק,הן של עשו והן של יעקב,

שהרי אמירה: "יֶשׁ לִי רָב" מבטאת תחושה שלא חסר מאומה כי כבר יש הרבה…

ואילו יעקב מתבטא באופן דומה: "וְכִי יֶשׁ לִי כֹל.." אך כמובן שישנו הבדל עצום בין רב- לכל…

חכמינו אמרו בפרקי אבות,בן זומא אומר: "אֵיזֶהוּ עָשִׁיר, הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ. אַשְׁרֶיךָ, בָּעוֹלָם הַזֶּה. וְטוֹב לָךְ, לָעוֹלָם הַבָּא.

נדייק מדברי התנא. לא כתוב איזהו עשיר- מי שהוא בעל ממון רב! כמחשבת רוב העולם…אלא "השמח בחלקו…"

מכאן לומדים שניתן להיות שמחים ומאושרים גם כאשר איננו מתקרבים לעושר וריבוי גשמי…המילה: 'בחלקו' באה לתת הסבר  לנכתב שהרי בכך שיש הפנמה אמיתית שהקב"ה נותן לכולנו את כל  אשר אנו צריכים באמת עבור חיינו בעולם הזה, את חלקנו המדוייק (וגם כאשר הינו דל ביותר)

חיינו היו נראים אחרת…

שהרי כולנו מושגחים בהשגחה פרטית.

ולכן בהבטה פנימה מדברי עשו נראה שאין בו הרגשה של מילוי וסיפוק שהרי מי שטוען שיש לו רב ממילא נשמע מדבריו שחסר לו. וכבר אמר החכם באדם: אוהב כסף לא ישבע כסף, יש לו מנה רוצה מאתיים וכו… ומעניין שבדברי עשו ישנה לכאורה הוספת מילה מיותרת: "יֶשׁ לִי רָב 'אָחִי'…"  הרי ברור לנו שיעקב אחיו של יעקב…

אלא אם ניקח את המילה 'אחי' ונחלקה לשניים נקבל: א- חי. וכל הנכתב הוא על הרגשת המילוי כרצון ההתחלתי של כל נברא -מילוי ואושר…ולכן, המילוי של האות א' הוא אלפ, ובראשי תיבות לא לפי הסדר: אני פה לא…חי…(אחי )

ואם ניקח את הגימטריא של מילה זו 'אחי' נקבל 19 כמניין המילה 'איוב…'לא לרמז על כך שהיה צדיק כאיוב :)

אלא לרמז שסבל יסורים מחייו…כך שלאדם המחפש עוד ועוד ולא מסתפק במה שיש לו ובכך שאין קשר לחיים רוחניים משמעות חייו עלולה להיות דלה ביותר.

ואילו מהנאמר בפיו של יעקב נראה כי ישנה הרגשה של שלימות 'יש לי כל'.

אם כן מה יעשה האדם בכדי להשיג הרגשת שלימות זו? ניזכר בפרשת תולדות:"וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים:

תם, תמים- של(י)ם כדברי האונקלוס.

נסמכה המילה תם ליושב אהלים כדי שנפנים שהשלימות מושגת ע"י לימוד וקיום התורה.

ויהי רצון שנחיה מתוך קשר הדוק  לתורה ולמצוות ומתוך כך נשמח בכל אשר נתן לנו בוראינו תמיד אכי"ר. 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים