תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

אלול: שופטים ושוטרים תתן לך…
דברים
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: שופטים

כַּפֵּר לְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר פָּדִיתָ יְהוָה וְאַל תִּתֵּן דָּם נָקִי בְּקֶרֶב עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וְנִכַּפֵּר לָהֶם הַדָּם:

אנו נמצאים בחודש אלול וכבר נשפך לא מעט דיו  על גודל ימים אלו.. כיוון שהלך חודש זה הוא ימי זכות וטהרה וכשם שאמר הנביא ישעיה:"רַחֲצוּ הִזַּכּוּ הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם מִנֶּגֶד עֵינָי חִדְלוּ הָרֵעַ:"  אנו משתדלים ביותר לשוב לדבקות  בבוראינו ולעשיית רצונו ב:"חרטה וידוי וקבלה לעתיד…הבאים לידי ביטוי ב"סור מרע ועשה טוב". אך כיצד עושים זאת?

אומר לנו הקב"ה בפרשתנו:"עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל": ומתעוררות להן כמה שאלות בעומק הדברים:מה פירוש "לא תסור מן הדבר"? ובנוסף מדוע ישנו שימוש במילים ימין ושמאל? ולכאורה היה אמור להיכתב ימין 'או' שמאל…ולא בו' החיבור…?

אלא…

רש"י כותב:"אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ושמאל שהוא ימין."

דברי רש"י מובנים לכל בר דעת שהרי לצורך העניין אם פרופסור גדול יחקור עניין מסויים באופן מעמיק שנים רבות. ובנוסף יחוש התנסות בבשרו או בנפשו בענין מחקרו באופן אבסולוטי, ועובר אורח יבוא ויסתור את דבריו בטענה שאין הגיון במחקר הנעשה, כמובן שנדע למי להטות אוזן וזאת אע"פ שבדבריו של המלומד לכאורה אין הגיון…שהרי אנו יודעים ש"אין חכם כבעל הנסיון".

 וכן לימדו אותנו חכמינו: "מצווה גוררת מצווה ועבירה גוררת עבירה" אם נסטה מן הדרך שסללו לנו רבותינו,ואף באופן המזערי ביותר: "מן הדבר…" נמצא את עצמנו רחוקים מן ההגשמה העצמית שלמענה נבראנו.

ישנם פעמים שאנו מזלזלים במצוות הקלות הנראות לנו כחסרי משמעות והתחושה היא שקשה מאוד לקיימם…-היד החלשה…)ואילו את הדברים ה "קשים כגידין" אנו מבצעים באופן מדוייק להפליא.(היד החזקה…)

אם מקפידים על שמירת מכלול עשיית רצונו הן המורכבים והברורים יותר והן הפחות. גם 'הימין' וגם 'השמאל' יהיו מאוחדים(ו' החיבור) התחברות שלימה לכל התורה כולה ולעבודת ה'… ומדהים הדבר ש'ימין ושמאל' גימטריא זהה בדיוק למילים: 'עבודת ה'…-487….ומכאן שהשאיפה האמורה להיות היא- הקפדה על הקלות כבחמורות…

ואז ממילא: תהיה כפרה גדולה ביום הכיפורים:" כַּפֵּר לְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר פָּדִיתָ יְהוָה…"

וְאַל תִּתֵּן דָּם נָקִי בְּקֶרֶב עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וְנִכַּפֵּר לָהֶם הַדָּם":'דם נקי' גימטריא 'צדיק'(204) בא לרמז שע"י תשובתנו לא ילקוט הקב"ה  שושנים בכדי לכפר על הדור,ויגאלנו בקרוב שהרי 'הדם' גימטריא 49 כמניין- יגאל ה'..

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים