תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

אמונה בהשגחה פרטית
איוב
כותב החידוש: אנונימי

מראה מקומות: פרק ל"ט

כתוב בפסוק באיוב פרק לט הידעת עת לדת יעלי סלע חולל אילות תשמור, והפירוש הוא ידוע, שהקב"ה מחשב את זמן לידת היעל שהיא אכזרית על בניה, ורוצה ללדת אותם מראש הצוק אל המוות שלהם והקב"ה מזמין בדיוק בזמן הלידה, נשר שמקבל את הוולד בכנפיו, וכן המשך הפסוק חולל אילות תשמור, שאיילה מתקשה בלידה שלה כי הרחם שלה צר ובזמן הלידה הקב"ה מזמן לה נחש שמכיש אותה ברחם וכך יכולה ללדת,

אז קודם כל רואים פה עוצמה של ההשגחה הפרטית, שמדובר פה על שברירי דקות, שאם היעל הייתה יולדת קצת לפני התיזמון שנשר בא לאסוף את הוולד שלה, הוא היה מת, ומבריאת העולם לא קרה שיעל מתה בגלל שהתגלגלה מראש צוק בזמן הלידה שלה אע"פ שטבע האמא שלה הוא אכזרי שרוצה לעשות לה את זה בדיוק, ומעניין שאפשר לראות את זה, ולראות בחוש השגחה פרטית, ולדוג' להראות את זה למי שאומר שהעולם נברא מפיצוץ שיראה את זה ויתפוצץ,

ובעצם המושג הזה של השגחה פרטית על בעלי חיים, יש בזה כמה שיטות הרקנאטי בפרשת כי תצא (פרק כ"ב) מביא שיש תנחומא לגבי הבהמות והחיות שנכנסו לתיבת נח, שהרי כתוב שבדור המבול גם הבהמות קלקלו להתחתן בשאין מינם ולכך גם הם נכחדו, אז המדרש אומר שאילו שכן נכנסו לתיבה זה רק אלו שלא קלקלו, ומביא שם מעוד כמה מקומות שלפי"ז יוצא שיש השגחה פרטית ממש על מעשי הבמות והחיות שהרי רק אלו שלא חטאו ניצלו,

אבל שיטת הרמב"ם במורה נבוכים שאין ממש השגחה על כל פרטי הבעל חי של כל מה שהוא עשה טוב או לא טוב, ולפי"ז מסביר הרקנאטי שם שהקב"ה מינה שליח שהוא יהא ממונה על החיות, וכמו שכתוב שלכל עץ יש מלאך שאומר לו גדל שהוא ממונה עליו, ומה שרואים במבול שרק הבהמות שלא חטאו נכנסו לתיבה, הוא מבאר שהפשט הוא ששם הרי היה איבוד של כל הבעלי חיים ואלו שכן חיו בוודאי שהיה להם השגחה מיוחדת להשאיר מהם מכל מין ומין ואחרי שהיה השגחה אז כבר היא הייתה גם ע"ז שהבהמות שישארו יהיו מאלו שלא קלקלו,

עכ"פ בוודאי שההשגחה של השי"ת היא כוללת הכל והמחלוקת כאן היא על מעשים פרטיים של בהמות וחיות שעשו לא טוב האם גם ע"ז יש התבוננות ומה בדיוק,

אהבת? שתף את החידוש

תגובה אחת

  1. במלבים בספר מלכים בתחילת פרק יז מייסד יסוד גדול, שהשגחה פרטית היא דוקא להמתנהגים בדרך התורה, וכיון שאחאב הרשע עבד עבודה זרה נעזב להתנהגות הטבע. השגחה פרטית היא רק למי שמתנהג בדרך התורה והמצוות, דעל זה מבואר כסדר בתורה דהשפע תלוי לפי עבודתו, אבל למי שנעזב למקרה הטבע, אז נכלל בתוך הכלל כולו, והנהגתו היא כללית ביחד עם כולם, ביחד עם כל הטבע כולו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

ואלה שמות האנשים

ואם לא שטית טומאה תחת אישך, הנקי ממי המרים המאררים האלה.

איזהו גבור הכובש את יצרו

השגחה של הקב"ה על הארץ ועל המזון

ואש המזבח תוקד בו

להתחיל מבראשית

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים