תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ארבעים יום וארבעים לילה – כנגד מה?
שמות

מראה מקומות: פרשת כי תשא

בפרשת כי תשא מתואר האירוע הטראגי של עם ישראל: "חטא העגל". חטא שהוריד את עם ישראל מגדולה רוחנית והשגות מופלאות אותם קיבלו ביציאת מצרים ובקריעת ים סוף… אל שפלות רוחנית זו שמביאה אותם כעת לעמוד בפני גזירת שמד מוחלטת.

משה רבינו רועם ואוהבם של ישראל עומד בפרץ ומתחנן לפני ה' "סלח נא לעוון העם הזה"…

הקב"ה אומר למשה רבינו: "הניחה לי ואשמידם"…

בפסוקים הבאים שוב נאמר לשון דומה "מי אשר חטא לי.. 

נשים לב: הלשון "לי" חוזרת על עצמה פעמיים בעניין זה, הלא דבר הוא…

נראה באר שבחטא העגל היו שני בחינות של חטא, חטא אקטיבי וחטא פסיבי, בלשון חז"ל: עבירה בקום ועשה, ועבירה בשב ואל תעשה.

חטאם של עם ישראל היה בקום ועשה – הם קמו ועשו את העגל.

חטאו של אהרן הכהן (ושבט לוי – לכאורה..) היה – בשב ואל תעשה – שלא מחו בהם עד מסירות נפש.

הקב"ה תובע את עלבונו: "מי חטא לי"- היתה כאן פגיעה בקב"ה בקום ועשה

והיתה גם בחינה של "הניחה לי"- מדוע היו כאלה שהניחו את מחאתם ולא מחו עבורי…

כנגד שני פגיעות אלה משה ריבנו עולה לפני הקב"ה

ארבעים יום – כנגד " חטא לי"- שהוא חטא אקטיבי בבחינת יום – שהוא זמן הפעולה והעשייה.

ארבעים לילה – כנגד "הניחה לי"- שהוא חטא פסיבי בבחינת לילה – שהוא זמן המנוחה ואי התנועה.

והנה פלא: "לי" בגמטריא ארבעים. ופעמיים "לי"- הם כנגד ארבעים יום וארבעים לילה שעמד משה רבינו בתפילה לפני הקב"ה שלא יטוש עמו ונחלתו לא יעזוב…

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים