תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ארץ ישראל נקנית ביסורין
במדבר
כותב החידוש: אריה ברדא

מראה מקומות: מסעי

חלק גדול מהפרשה עוסק בריבוי המסעות שהיו לבני ישראל במדבר, מרעמסס לסוכות מסוכות לאתם וכו', לכאורה לאיזה צורך הטריח הקב"ה את עם ישראל בכל כך הרבה מסעות?

כדי לבאר זאת ידועים הם דברי הגמ' בברכות (ה' ע"א) תניא, רבי שמעון בן יוחאי אומר, שלש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל, וכולן לא נתנן אלא על ידי יסורים, ואלו הן: תורה, ארץ ישראל, והעולם הבא. הוי אומר שכדי לזכות לקבל את המתנה הטובה ששמה ארץ ישראל, צריכים לסבול קצת יסורים, ולכן עינה אותם הקב"ה בריבוי המסעות כדי שיהיו זכאים לרשת את הארץ.

אך אמנם עיקרי הדברים צריכים ביאור, מדוע אי אפשר לקבל את המתנות הללו ללא שום צער? ושנית הרי אנחנו בניו אהוביו של הקב"ה אם כן למה לא לתת לנו את המתנות האלו בנפש חפצה ללא כל סבל שיתלוה אליהן?

אלא אפשר לומר שהיסורים הללו הם כבחינה למקבל המתנה, האם הוא באמת זכאי לקבל אותה או לא? ונבאר: כאשר יהודי לומד תורה אז אנו אומרים הוא לומד כדי לקיים את ציווי השי"ת והגית בו יומם ולילה, או שאםשר לומר שעיקר מטרתו היא להרחיב את השכלתו ולהראות לכולם שהוא יודע למרות שמלא לשמה בא לשמה אבל עדיין הלימוד אינו דומה, ולכן כאשר אנו רואים מישהו שעוסק בתורה שהיא כידוע ראש לכל החכמות, איך נוכל לדעת מה המניע העיקרי של לומד התורה? ולכן כאן באים תפקידם של היסורין, כאשר אדם עוסק בתורה ונתקל בקשיים ומכשולים שונים שמקשים על לימודו, או אז יש שתי אפשריות או שהוא פורש מהלימוד ובכך אנו נבין שעיקר מגמתו לא היתה אלא השגה אישית בלבד, או שנראה שלמרות הקושי הוא נאחז בעץ החיים בכל כוחו ולא מרפה ממנה בכך הוא מוכיח קבל עם ועולם שסיבת לימוד התורה אצלו היא לקיים את ציווי הקב"ה ולכן מתמיד בלימודו למרות כל הקשיים שיסובבו אותו.

זה מזכיר את הפסוק שאמר דוד המלך ע"ה גם כי אלך בגיא צלמות.. שבתך ומשענתך(אלו היסורים) המה ינחמוני ואז על ידי כך תערוך לפני שולחן נגד צוררי דשנת בשמן ראשי כוסי רויה אך טוב וחסד.

אותו דבר גם בענין ארץ ישראל ועולם הבא, כאשר עם ישראל באים לנחול את הארץ היה מקום לחשוש אולי כל מבוקשם הוא לאכול מפריה ולשבוע מטובה הארץ המובטחת, במקום לשאוף להשיג את המטרה האמיתית של קיום המצוות שתלויות בארץ כמעשרות ושביעית ועוד, על כן באו היסורים של טורח הדרך וריבוי המסעות במדבר, כדי לבחון אותם האם לאחר כל התלאות הללו ישאר ליבם דבוק בבורא ב"ה ועדיין ירצו להכנס לארץ, ועל ידי כך נדע שלא היתה מטרתם להנות מפירות א"י שהרי בשביל דבר כזה אדם לא יסכים לסבול כל כך הרבה סבל אלא רק כדי לקיים את רצון הקב"ה. אותו דבר לענין עולם הבא, ישנם בני אדם שאמנם מקיימים תורה ומצות אך כל עבודתם היא כעבד במשמש את הרב על מנת לקבל פרס, ולא לשם שמים. אדם כזה כל ההתאמצות שלו היא לאכול מפירות מעשיו בעולם הזה, וגם בזה הקב"ה בוחן את האדם ע"י יסורים, אם הוא עובד ה' אמיתי אזי כל דבר שיבא עליו מאמין שהכל בא מאיתו יתברך והכל לטובתו ועל כן הוא שש ביסוריו, אבל אם מטרתו רק להוסיף שכר וכדומה אזי הוא קץ ביסורין ומתוך שמבעט בהם הוא מוכיח שאינו עובד את הקב"ה אלא ע"מ לקבל פרס ובכך שכרו נתמעט. כולנו צריכים להתחזק ולקבל את כל מה שהקב"ה מביא עלינו בין לטוב בין למוטב הכל הוא רק לטובת עם ישראל בפרטות ובכללות וע"י כך נזכה להגיע לגאולה השלימה יראים ושלמים בעבודתו יתברך ונהיה ראויים לקבלת פני משיח צדקנו במהרה בימינו אמן. 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים