תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בביאור ושנאתי את החיים
קהלת
כותב החידוש: אנונימי

מראה מקומות: קהלת ב, יז

אי' בקהלת [ב, יז] ושנאתי את החיים. ויל"פ בזה, דהיינו ששונא הוא את אלו שכביכול מקדשים רק את החיים בעוה"ז בלבד וממילא הולכים בהבלי העוה"ז כל ימי חייהם. ועויל"פ דהנה לעיל [א, יח] אי' שיוסיף דעת יוסיף מכאוב וממילא שלמה המלך שהיה החכם מכל האדם נמצא שמכאובי נפשו היו גדולים ביותר, וזה 'ושנאתי את החיים' שמרוב חכמתו שנהנה בהנאת השכל והדעת, כבר לא נתחבר לשאר הנאות העוה"ז שהם בעיקר הנאות גופניות. ויש להוסיף בזה ד'חיים' בגי' חכם הוי וזה שהיפך חכמתו הוי החיים ולכן שנא אותם. ועויל"פ בזה דהיינו עפ"י ד' הגמ' [ברכות סג:] בהכתוב דזאת התורה אדם כי ימות באהל שאין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה, וזה ששנא את החיים במובן זה של הנך שאינם ממיתים עצמם על התורה"ק. ורש"י פי' בזה שהיה מתנבא על דורו של רחבעם שהיו רשעים, ולפי"ז מש"כ את החיים היינו הנך שחיים עמו בדורו שלו, [ובאב"ע ביאר דהחיים שכאן אי"ז כשם עצם כלומר ששונא את מהות החיים אלא היינו כשם תואר, כלומר ששונא את אלו שחיים כך].

אהבת? שתף את החידוש

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים