תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בואו לא נתבלבל
שמות
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת בשלח

"דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל הַיָּם:"

ישנה התמודדות מורכבת בין ענייני הקודש לענייני החול, בין הרוח לחומר, כך שכתוצאה פעמים אנו באור ופעמים בחושך. גם כאשר אנו שוגים בבחירה הקב"ה ברוב טובו מנתב אותנו לשוב אליו,לתורתו ולמצוותיו. אך לפעמים עולה בליבנו מחשבה מתעה שעדיפה הרגיעה ואי העשיה. אך איתותים על השקר שבדבר מיד מופיעים…
אומר הקב"ה: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ" הקב"ה רוצה שנשוב אליו שיבה אמיתית וקבועה עד כמה שאפשר כמו שכתוב:" מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קודשו". רבים מטפסים במעלה ההר אך הגדולה היא להחזיק מעמד ולא להישבר מה'רוחות והסערות' כשם שדרשו חכמים על הפסוק "בבית אלוהים נהלך ברגש" שראשי תיבות של מילת סוף הפסוק הוא: ברד רוח גשם שלג…כך שברצון העליון מצופה מן האדם להשתדל בעבודת ה' גם כאשר ישנם מניעות רבות. הסיבה למתן נסיונות עוצמתיים אלו פשוטה…
הקב"ה אוהב כל אחד מאיתנו ורוצה שנבחר בטוב ונתקדם :"ה' צדיק יבחן" (וכבר אמר הנביא: "ועמך כולם צדיקים") וכן: "נתת ליראיך נס להתנוסס"
הכל בכדי להגיע לדרגות גדולות ונישאות. למתן השכר בזכות ולא בחסד. אנו משתדלים רבות,כמעט נכנסים לשערי קדושה אך פעמים אנו מועדים ונסוגים עקב נסיון גדול המבדיל
ביננו לבן היותנו בני חורין. ככתוב בפסוק:"וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת" ממש לפני הגאולה הפרטית מן השמיים בוחנים אותנו על האמת שבתוכנו בעבודתו את בוראנו. וכך היא מציאותנו פעם אנו בבחינת: "אם אסק שמים" ופעם להיפך…
"בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם" עשויים אנו להיות גדולים יודעי מקרא משנה תלמוד והלכה (בין מגדל) אך מתוך מורכבות הנסיונות אנו עלולים להיות כפופים, נמוכים,צמודים לקרקע (ובין הים)
הבריחה מהגשמיות וההצמדות לרוחניות מביאה אותנו לשיא פריחתנו שהרי קיום הרצון העליון הוא תכלית הבריאה.
אך להרבה מן המתמודדים עם יצרם ותאוותם יש נפילה בעניין הממון הנקרא בפי כולם 'כסף' הנקרא בשם זה כיוון שכולם כוספים לו… ומענין ש'כסף' גימטריא 160 כמניין 'עץ' בא לרמז על התועלת הקיימת בחפץ זה ובפרותיו. אך הרדיפה אחר הכסף עלולה להביא את האדם לנתק רצונותיו מעניינים רוחניים…כך שצריך את האיזון הנכון…
"לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן" חז"ל אמרו: "הרוצה להעשיר יצפין" וממילא צפון מרמז על עניין העושר. רוב בני האדם נמצאים מול תאוה זו כנזכר אך אם כן מה התרופה לנסיון גדול זה?
אלא, הפסוק מסתיים במילים: "נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל הַיָּם:"
'תחנו' מלשון תחינה, תפילה, לפנות למי שאמר והיה העולם בבקשה להיות מורם מעל תאוות דמיוניות אלו: "עַל הַיָּם". איזהו דבר העומד ברומו של עולם זו תפילה.
"נכחו"- "שפכי כמים ליבך נוכח פני ה'…"
וכבר אמר רבי נחמן מברסלב: ההתבודדות מעלתה גדולה מן הכל.
וכאשר ניקח את הערך המספרי של 'על הים' נקבל 155 כמניין 'קימה'….
וממילא נחתור לעבר הניצחון במלחמה זו ובכך יוסב לנו אושר גדול…
ויהי רצון שכל מגמתנו תהיה לעבוד את בוראנו ושנצליח להבחין מתי 'נותן העצות' הוא יצרנו ומתי הוא יוצרנו ומתוך כך יתקיים בנו הפסוק: "נתת שמחה בליבי.."
לנצח נצחים! אכי"ר.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים