תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בטעם שהזכירה התורה סימן טהרה כסיבה לאיסור בעלי החיים הטמאים
ויקרא
כותב החידוש: רונן טוויג

מראה מקומות: פרשת שמיני י"א, ד

 

אך את זה לא תאכלו ממעלי הגרה וממפרסי הפרסה את הגמל כי מעלה גרה הוא ופרסה איננו מפריס טמא הוא לכם (י"א, ד)

כאן מיירי באותם בעלי חיים שיש להם רק סימן טהרה אחד ולכן נאסרו, ולפי זה צריך ביאור בלשון הפסוק דאחר שבא לאסור אותם בעלי חיים עם סימן אחד טפי היה לו להקדים את סיבת האיסור של "פרסה איננו מפריס" דהוא הסיבה לאסרם, ולא את הטעם של העלאת גרה, שהוא סיבה להיתר ולא לאיסור, וכבר נתקשה בזה הכלי יקר כאן.

ויתכן לבאר בזה בהקדם מה שביאר החזקוני כאן, "אך את זה לא תאכלו ממעלי הגרה וממפרסי הפרסה, מאחר שאין להם אלא סימן אחד של טהרה, כגון חזיר גמל ושפן וארנבת, אבל אותה שאין להם שום סימן של טהרה לא הוזקק הכתוב להזהיר עליהם, לפי שהם מאוסים ומתועבים אפילו לאומות". ומבואר בדבריו כי בחסרון שני סימנים אין צורך להזהיר, משום שהם מאוסים גם על האומות ובודאי שגם על ישראל.

ומעתה יתכן דזה באה התורה לרמז, דהטעם שהוצרכה לצוות על איסור אותם בעלי חיים הוא רק משום שהינם "מעלי גרה", שהרי זו סיבה שיש להם רק סימן טומאה אחד בלבד, ואינם נובעים מסברא כמו אותם שיש להם חסרון בשני סימנים, ולכן הקדימה התורה בתחילה את סימן הטהרה שהוא כאמור הסיבה שנתחדש ציווי מפורש על אותם בעלי חיים הללו מחמת זה שאין להם פרסה, מה שאין כן אותם שאין להם שני סימנים, שבהם לא היתה התורה להזהיר בכלל.

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים