תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ביאור דברי הלל הזקן לגוי דעלך סני לחברך לא תעביד.
שבת
כותב החידוש: צבי זלצמן

מראה מקומות: לא ע"א

שבת לא ע"א

"שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי א"ל גיירני ע"מ שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת דחפו באמת הבנין שבידו בא לפני הלל גייריה אמר לו דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור".

נתקשו בזה הרבה איך כלול בזה המימרא כל התורה כולה, וכן יש לי להעיר עוד אם רצה הלל לומר לו את כלל מצוות בין אדם לחבירו מדוע לא אמר לו כלשון הכתוב "ואהבת לרעך כמוך".

ואולי יש לומר ע"פ פשוט שהרי אסור ללמד גוי תורה כלל, לכן לא רצה הלל ללמדו את התורה, אמנם ז' מצוות בני נח יכול לומר לו. והרי ז' מצוות ב"נ מטרתם שינהג העולם כדרך אנשים, ולא יבלעו איש את רעהו. וכמו ג' עבירות, ולהעמיד בתי דינים, וגזל, וזה היה יכול הלל לסכם במשפט אחד "דעלך סני וכו'. וזהו המשמעות "ואידך" (היינו פרטי המצוות-ולא שאר המצוות) "פירושא" היינו כלולים בסיכום הזה.

וגם יתכן שדחפו שמאי ב"אמת הבנין" לרמז לו שאין מקומו בלימוד התורה, אלא בעבודת קיום העולם ולבנות בתים וכדו'.

(אמנם צ"ע לפי זה שכתוב בגמ' שגייריה קודם שאמר לו, וע"פ תוס יבמות ק"ט ע"ב שהיה ע"פ שידע בסופו שיתגייר).

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים