תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ביאור הלשון שאומרים בתפילה מצמיח ישועה
כללי
כותב החידוש: אהרן רוז

מראה מקומות: תפילת העמידה מצמיח ישועה, שפת אמת פרשת וארא.

אומרים בתפילה מצמיח ישועה יש להבין מה זה מצמיח, ומדוע לא כתוב עושה ישועה או פועל ישועה [כמו שאומרים בברכת יוצר אור].   

יש לומר שהרי הלשון מצמיח, ביאורו, שהצומח יצא מתוך האדמה, והיא הצמיחה אותו, כלומר לא נברא כאן משהו חדש לגמרי על האדמה, כמו שאדם בונה ארון על הקרקע, אלא מתוך האדמה עצמה, שהיתה קיימת קודם, יוצא דבר וזה נקרא צומח. 

וזה מה שאומרים שכשהקב"ה עושה ישועה, אין זה חלק נפרד ממה שהיה קודם, כלומר שקודם היה מצב לא טוב, והמצב הזה התחלף למצב יותר טוב, אלא המצב הטוב שהגיע אחר כך, יצא מתוך המצב הרע שהיה מקודם, מתוכו ממש יוצא המצב הטוב, שהרע הוא הכנה לטוב ומתוך הרע ממש יצא הטוב.

כמו שביאר השפת אמת, שגאולת מצרים לא היתה דבר חדש אחרי הגלות, שהגלות היתה רע לבד, ואחר כך ה' עשה משהו טוב, ונמחק כל הגלות, אלא הגלות היתה הכנה והביאה למצב של אחרי זה שהיה טוב, ואם לא היה גלות קודם, לא היה שייך להגיע לטוב שאחרי זה, שהגלות הצמיחה את המצב הטוב של אחרי זה.

ויש בספרים הרבה ביאורים לעניין זה, מדוע צריך קודם את הגלות ורק אחרי זה יכולה לבוא הגאולה.

והביאור שהשפת אמת כותב, שאדם שמקבל טוב בלא רע מתחילה, המצב הטוב מביא אותו לגאווה, שחושב שהטוב הגיע אליו מכח חכמתו או עליונות אחרת שיש לו רוחנית או גשמית.

אבל כשקודם יש לו מצב לא טוב, אז רואה שמצד עצמו הוא מסוגל לרע רוחני או גשמי, ואין בכוחו להושיע עצמו, ואז כשמפנים שאין לו כח בלעדי ה', כפי שרואה בגלות ששרוי בתוכה, אז ה' יכול להביא לו את הגאולה והמצב הטוב, שכבר יודע שאין בכוחו להושיע עצמו, ואז מכיר שהטוב מה', וממילא לא מגיע לגאוה ולא מייחס את הטוב שיש לו לעצמו.    

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים