תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ביאור הפיוט חסל סידור פסח
פסח

מראה מקומות: הגדה של פסח, מגילה דף טז', תהילים פרק פ

הפיוט החותם את סדר הפסח [ לבני עדות אשכנז ] הוא הפיוט הקדום חסל סידור פסח, 

ראוי להתעכב על המילים המיוחדות שבחר הפייטן, ולהבין אותם , 

הוא נפתח במילים מאד מובנות חסל סידור פסח כהלכתו ככל משפטו וחוקותיו, ואז עובר לבקשה שלשנה הבאה נזכה לא רק לאומרו אלא גם לקיים את המצווה בעשייה דהיינו בהקרבת קרבן הפסח ומצוות הפסח תהיה מושלמת , 

נמשך בבקשה מה' המכונה זך, שמקום כיסאו נמצא ברקיע הנקרא מעון [ יצוין כי ישנה האפשרות שהכוונה לבית המקדש שגם כונה מעון ] 

קומם קהל עדת מי מנה – תקים את עם ישראל שנאמר עליו על ידי בלעם הרשע " מי מנה עפר יעקב " 

ולא בכדי בחר הפייטן לכנות ככה את עם ישראל, כי כפי שמובא בגמ' במגילה שחזר המן על ביתו אבל וחפוי ראש 

אמרה לו זרש אשתו כך, אומה זאת משולה לכוכבים [שנא' ארבה את זרעך ככוכבי השמים וגו' ]ומשולה לעפר , ללמדך כשיורדים יורדים עד עפר וכשעולים עולים עד לכוכבים .  אומר כאן הפייטן בבקשה ה' הרם את עם ישראל שמשול כעת במצבו הנוכחי למי מנה עפר יעקב, 

דהיינו עמוקים ושפלים כעפר ומשמה תושיענו מהמצב השפל הזה, 

ומסיים בקרוב נהל נטעי כנה – רומז לפסוק בתהילים [ פרק פ' ] וכנה אשר נטעה ימינך ] אותם נטיעות עם ישראל, שנטעת על כנם בארץ ישראל 

 [כפי שמפרש המצודת דוד את המילה כנה שם ]  שכיום מפוזרים בכל קצוות תבל, 

פדויים לציון ברינה 

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

בענין רות: מואבי ולא מואבית

ואמרה האשה אמן אמן

בענין בתר מעיקרא

תורה מעוני סופו לעושר

תורה מעוני סופו לעושר

ספירת העומר וחוקות הגויים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים