תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ביאור לשון הגמ' ועליו אמר שלמה בחכמתו
ברכות
כותב החידוש: אנונימי

מראה מקומות: דף ד.

איתא בגמ' (ברכות ד, א), וא"ר יוחנן לא כלאב שמו אלא דניאל שמו ולמה נקרא שמו כלאב שהיה מכלים פני מפיבשת בהלכה ועליו אמר שלמה בחכמתו (משלי כג טו): "בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני" ואומר (משלי כז יא): "חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר".

וצ"ב אמאי נקטה הגמ' בלשון ועליו אמר שלמה בחכמתו, וכי מה חכמה יש כאן.

והנראה לבאר, ובהקדם דהנה איתא בגמ' (שבת יד,ב) א"ר יהודה אמר שמואל בשעה שתיקן שלמה עירובין ונטילת ידים, יצתה בת קול ואמרה (משלי כג, טו) בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני (משלי כז, יא) חכם בני ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר. 

ומעתה אפש"ל דזה כוונת הגמ' בברכות דנקטה בלשון ועליו אמר שלמה "בחכמתו", דכיון דאת פסוקים אלו קראה בת קול על שלמה לאחר שבחכמתו תיקן נטילת ידים, א"כ שפיר נקטה הגמ' בלשון בחכמתו דמחמת חכמתו קראה עליו הבת קול פסוקים אלו ולאחמ"כ קראם הוא על כלאב.

אהבת? שתף את החידוש

2 תגובות

  1. יפה מאד.
    אבל הביטוי "אמר שלמה בחכמתו" – מופיע בעוד לפחות 26 מקורות קדמונים בהקשרים שונים, שם לא ניתן לומר את שכתבתם.

  2. שם יש איזה משפט חכם טוב שם משמן טוב וכדו' אך כאן לכאו' מה החכמה לומר זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים