תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ביטלו ולא ביטלו, אם צריך ביטול בידיים או שצריך שזה יהיה מבוטל
מכות
כותב החידוש: אנונימי

מראה מקומות: דיני מלקות 40 לאדם העובר על איסור מן התורה מבוארים בפרק שלישי של מסכת מכות. לאו הניתק לעשה אין לוקין עליו [מכות פרק ג משנה ד]. ביטלו ולא ביטלו [מכות דף טו]

כתוב במשנה שלאו הניתק לעשה, אין לוקין עליו. פירוש, [לאו הניתק לעשה=] אדם העובר על לאו שאפשר לקיים מצווה אחריו שתתקן את הלאו.

וכתוב בגמרא שלפי רבי יוחנן, וכך נפסק להלכה שזה תלוי אם ביטל, פירושו, אם ביטל את האפשרות לקיים את העשה שינתק את הלאו, הוא לוקה.

אין צורך לבטל את הלאו בידיים כדי להתחייב מלקות, אלא ברגע שהעשה מבוטל, אפילו שלא הוא ביטלו, הוא חייב מלקות.

והראיה לכך היא שכתוב בגמרא שכהן שאנס בת ישראל, לוקה. שלכהן, ישנה מצוות עשה לישא בחזרה את האישה, אבל האפשרות בטילה מכיון שהוא כהן ואסור לו להתחתן איתה. אמנם הוא לא ביטל את העשה בידיים אלא האפשרות לקיימו התבטלה מכוח האיסור של הכהן.

אהבת? שתף את החידוש

תגובה אחת

  1. כתוב שם בגמרא גם שצריך הוא עצמו להורגה למאן שאמר ביטלו ולא ביטלו משמע דווקא הוא עצמו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים