תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בלבבי משכן אבנה
שמות
כותב החידוש: ישראל עזרן

מראה מקומות: שמות כה, ח

ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם (שמות כה, ח), התורה מצוה את עם ישראל על עשיית משכן שזה מקום שבו הקב"ה ישרה שכינתו בעם ישראל.

והנה יש לעמוד על כמה נקודות בענין זה, א' מה הענין בעשיית משכן בשביל השראת השכינה הרי מלוא כל הארץ כבודו, והקב"ה משרה שכינתו בכל מקום, ולשם מה צריך מקום מיוחד שבו תהיה השראת השכינה. ב' עוד יש לעיין דהנה התורה מצוה בבניית המשכן, ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו, וצריך להבין שני דברים, לשם מה התורה צריכה שהמשכן יגיע מממון עם ישראל הרי הקב"ה יכול לבנותו בעצמו כמו בית המקדש השלישי שירד מהשמיים, ועוד נקודה שהתורה לא ציותה כמה יתנו אלא מאת כל איש אשר ידבנו לבו, מה הטעם שהתורה תלתה נתינה זאת בנדבת הלב.

והנה איתא במדרש שהטעם שהקב"ה ציוה את עם ישראל לבנות משכן ע"פ משל לאדם שנשא בת מלך ואמר לו המלך שאיני יכול להיפרד מביתי לכן אני מבקש שבכל מקום שתלך תעשה לי קיתון שבו אני יגור, אף הקב"ה נתן לעם ישראל את התורה, ואמר להם שאינו יכול להיפרד מהתורה לכן שיעשו לו משכן ובו הוא ידור. והדברים צ"ב הרי בנמשל הקב"ה אף פעם לא נפרד מהתורה ולשם מה הוא צריך משכן לדור בו.

וביאור הדברים נראה, שהקב"ה אומר לעם ישראל שאני נתתי לכם את התורה אך א"א להפריד בין הקב"ה לתורה וכדי שאדם יוכל לזכות לתורה הוא חייב השראת השכינה אצלו להיות קרוב לקב"ה, ועל כן הוא מצוה את עם ישראל לבנות משכן שזה לא בשביל מקום לקב"ה אלא בשביל עם ישראל שלהם יהיה מקום לקב"ה ועי"ז שיהיה בתוכם השראת השכינה וקרבה לקב"ה הם יוכלו לזכות לאור התורה.

ועפי"ז מיושבות הקושיות הנ"ל שהמשכן לא נועד בשביל שלהקב"ה יהיה מקום לשכון בו, אלא בשביל שלעם ישראל יהיה מקום שבו הם מכניסים את הקב"ה, כי א"א להפריד בין התורה לקב"ה, ולכן הקב"ה מצוה את עם ישראל שהם יבנו משכן וזה יגיע מנדבת לבם, כי כל הענין זה שהם יכניסו מרצונם את הקב"ה לתוך חייהם, והמשכן הכללי הוא רמז ודוגמא למשכן הפרטי שכל אדם צריך לעשות בלבו "בלבבי משכן אבנה", וכמו שדרשו חז"ל על הפסוק הנ"ל ושכנתי בתוכו לא נאמר אלא בתוכם בתוך כל או"א, שזה מטרת ותכלית המשכן שהיהודי יכניס את הקב"ה לחייו. 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים