תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בענין טוען טענת גנב בקרקע
בבא קמא

מראה מקומות: הפסוק של על כל דבר פשע על שור וחמור וכו' למעיוט קרקעות ריש פרק מרובה

נאמר בתורה חיוב כפל בגנב וחידשה התורה שגם שומר שטוען שגנב משלם כפל והגמ' במרובה דף סא לומדת שאין חיוב כפל בקרקע לגנב מהפסוק של על כל דבר פשע כלל ופרט וכלל להוציא קרקעות שאין הם מטלטלין 

ונשאלת השאלה שהרי ידוע שקרקע אינה נגזלת ונח' הרמב"ם והתוס' ששי' הרמבם בהי' גזילה שהגם שאין חיוב באונסים לפי' שי' חכמים ואין קנין גזילה בקרקע עדיין עוברים על הלאו שלא תגזול ותוס' בב"מ סא עמוד ב' כותב שקרקע לא עוברים עליה בלא תגזול כי היא לא יכולה לזוז במקומה וא"כ אי אפשר לקחתה מן הבעלים 

וא"כ קשה שבשלמא לרמב"ם כיון שעובר על הלאו גם בקרקע לולי חידוש התורה היינו אומרים שגונב קרקע ישלם כפל אבל לפי תוספות שלא שייך גניבה בקרקע א"כ מדוע צריך פסוק למעט מכפל הרי פשוט שאין כפל כי הוא לא גנב את הקרקע 

ונראה לי לתרץ שכיון שהפסוק מדבר בטוען טענת גנב יש לחלק שטוען טענת גנב נאמר בתורה שעל ידי שבועה הוא נפטר וממילא החפץ או כל דבר ששמר עליו נהיה שלו וא"כ למרות שגנב רגיל אין לו קנינים בקרקע לגנוב אבל על ידי שהוא נשבע לשקר על שהקרקע זהו חידוש נוסף שעל ידי זה הוא נחשב גנב ולכן צריך פסוק לומר לנו שהוא פטור בטוען טענת גנב 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים