תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בפעם הרביעית- קוראים לי ישראל.
בראשית
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל וזוהר

על הפסוק "וגדלו הנערים", אומר הזוהר, שיעקב ועשיו גדלו גם מבחינה רוחנית.

ולכאורה כולם כבר יודעים איזה רשע עשיו היה.

 

אלא מה, עשיו נולד עם תכונות שליליות, מתוך מטרה שיחטא ויעשה תשובה.

וזו הסיבה שיצחק אהב אותו. כי גם עשיו מסמל דרך בעבודת ה'.

יעקב מסמל את הצדיק תמים יושב אוהלים שלא חוטא.

ואילו עשיו אמור לסמל את הרשע שחוזר בתשובה.

 

ואם עשיו היה חוזר בתשובה, אז כפי שידוע- "במקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד". כך שךעשיו יש דרגה גבוהה יותר מליעקב.

 

ואכן, כשם שיש לנו 4 אימהות, כך היו צריכים לנו 4 אבות:

אברהם ושרה, יצחק ורבקה, עשיו ולאה, יעקב ורחל.

 

אלא שבניגוד ליעקב שהמשיך לאחוז במידת האמת, שנאמר "ויעקב איש תם יושב אוהלים". המילים "איש תם", זה אותיות- "יש אמת". ולכן אמרו עליו ש"יעקב אבינו לא מת". המילים "יעקב לא מת", זה אותיות "תיתן אמת ליעקב".

עשיו המשיך לאחוז בשקר, שנאמר "כי ציד בפיו". הכוונה שהיה צד את כולם בשקרים שלו (כולל את אביו יצחק)

 

זה ההבדל בין האמת לשקר :

לשקר אין רגליים (או יותר נכון יש רק רגל אחת- שבאות ק' שבמילה שקר). וזה אומר שהשקר בסוף מתגלה. ולאמת כן יש רגליים (ולייתר דיוק, שלוש- א-מ-ת). למה?

כי כל דבר בשביל לעמוד, צריך מינימום שלוש רגליים. לכן "על שלושה דברים העולם עומד- על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". והם כנגד שלושת האבות שהם עמודי העולם.

גמילות חסדים – כנגד אברהם.

עבודת הקורבנות – כנגד יצחק.

לימוד התורה – כנגד יעקב.

 

יוצא אם כך, כשנולד אברהם, אז נהיתה לשולחן שעליו עומד העולם- רגל אחת, והוא התחיל קצת לעמוד אבל עדיין המשיך להתנדנד לכל הכיוונים. כשנולד יצחק, אז נהיה לשולחן שהעולם עומד עליו- שתי רגליים, אבל עדיין לא עמד באופן יציב, אלא המשיך להתנדנד קדימה ואחורה..

ורק כשיעקב הגיע לעולם, ונהיה לשולחן הזה שלוש רגליים, אז העולם התחיל לעמוד בצורה איתנה. מה שאומר, שיעקב הפך את העולם לאמת. אגב, ע"פ זה מובן אולי, מדוע יעקב נחשב אז "בחיר האבות".

ולכן, כשם שישנו קשר בין האמת לתורה, שנאמר "צדקתך צדק לעולם ותורתך אמת", כך ישנו קשר בין האמת ליעקב, שנאמר "תיתן אמת ליעקב".

 

וכאן עלה לי משהו מדהים מאד בעיני.

אמרנו שלאמת יש 3 רגלים, ואילו לשקר יש רגל אחת.

אמרנו שיעקב מסמל את האמת, ואילו עשיו מסמל את השקר.

יעקב הוא האב השלישי, ואילו עשיו אמור היה להיות האב הרביעי.

 

ע"פ זה אפשר לומר, ששלושת הרגלים של האמת, הם שלושת האבות. ואילו הרגל של השקר, היא עשיו.

ומהי הרגל שעליה עומד השקר? האות ק' שבאמצע.

וכעת, אם נחבר לשלושת הרגליים שמייצגים שלושת האבות, את הרגל של עשיו, הכוונה שנחבר את האות ק' (של עשיו) לאמת (של שלושת האבות), אז נקבל 4 רגליים.             

 ק' (100) + אמת (441) = 541 = ישראל.

 

מדהים, לא???

 

כרגע, רגלו של עשיו, היא האות ק', שעליה נאמר- "רגליה יורדות מוות". הכוונה שהרגל של האות ק', יורדת עד למטה, למוות.

אך לעתיד, כשעשיו יחזור בתשובה, אז הייתי אומר שהאות ק' תתקצר ותחזור להיות אות ה'. ואז כולם יווכחו לראות ש- "נצח ישראל לא ישקר". הייתי אומר שהכוונה היא, שהנצח של ישראל, ניצח את השקר של עשיו. וכשזה יקרה, אז הרגל של האות ק', יתקצר והיא תהפוך לאות ה'.

וכאן תראו דבר נפלא. אם ניקח את המילה- "ישקר", ונקצר את הרגל של האות ק', ונהפוך אותה לאות ה', מה יצא? ישרה.

ואם כך, אז אפשר אולי לומר, שכאן הפסוק "רגליה יורדות מות", יהפוך ל- "ורגליהם רגל ישרה". ומה מאפיינת המילה ישר? את האמת, שזה ההיפך משקר.

 

ע"פ זה מובן אולי, מדוע שרו של עשיו, הוא זה שנתן את השם הזה ישראל, ליעקב. הוא ניסה להפילו מרגליו, וכשראה אולי, שהאמת עומדת איתנה מבלי יכולת להפילה, אז הייתי אומר, שהוא נתן ליעקב גם את הרגל של השקר, הכוונה את האות ק', שנאמר "ותקע כף ירך יעקב".

ותראו דבר יפה: כף = בגימטריה- ק'.

זה מה ששרו של עשיו עשה. נתן ליעקב שהוא האמת, גם את הרגל של השקר, וכך נוצר ישראל.

 

ולכן דווקא במעמד הזה, הוא שינה את שמו של יעקב ל- ישראל. עד עכשיו היית רק "אמת" (441), שמורכבת משלוש רגלים (אברהם, יצחק, יעקב), כעת אני נותן לך גם את הרגל שלי (ק'), וביחד עם האמת, אתה הופך ל- ישראל.

 

ע"פ זה מובן אולי, מדוע חז"ל אמרו, שאותו אחד שנאבק עם יעקב באותו הלילה, היה שרו של עשיו. למה הם לא אמרו- המלאך של עשיו? או השליח של עשיו? למה קראו לו- שר?

אולי כי אם מורידים מהמילה- "שקר", את האות ק', שהוא נתן ליעקב, מה נשאר? שר.

וזו הכוונה שמדובר ב-שר של עשיו. (ב- שר, ולא ב- שקר).

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים