תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בצ"ע בשיטת המנחת חינוך בהגדרת זורע בשבת מזומר
שבת
כותב החידוש: בנימין מ

מראה מקומות: מנחת חינוך מצוה רחצ ובמוסך השבת מלאכת זורע אות א' ב'

. והנה התבאר מחלוקת בגדר זורע בין הרש"ש עג. למנחת חינוך מצוה רחצ' אות יד' דהרש"ש למד דזורע הוי עצם ההשרשה אולם המנחת חינוך למד דזורע הוי שני חלקים א. הניפוץ בקרקע ב. ההשרשה.

והנה בזומר דמתבאר בעג: דחייב משום נוטע דהיינו זורע צ"ל שכוונתו לא לחלק של הניפוץ בקרקע דזה לא שייך כלל במעשה זומר דבשלמא מבריך ומרכיב הוי ניפוץ העץ בעץ השני וכן בנוטע יחורים שזה ניפוץ השורשים בקרקע אולם בזומר אין שום ניפוץ אלא חייב מכח שגורם צמיחה דהוי כהשרשה דזה צמיחה.

וכעין זורע במים דשם אין את הניפוץ אלא את ההשרשה ומתבאר שם שיהיה חייב בהשרשה ולא בניפוץ.

וא"כ העשייה זה הזמירה אולם התוצאה הוי ההצמחה.

ולפי"ז בעי שתהיה התוצאה בשבת עצמה למנחת חינוך דבעי תוצאה ועשיה בשבת דהיינו דהתוצאה של זומר שזה הצמחה בעי להיות בשבת ולא מצינו שצומח בשבת יותר וצע"ג.

אהבת? שתף את החידוש

2 תגובות

  1. התשובה לשאלתך פשוטה היא, שדעת המנחת חינוך היא שהחיוב הוא על העשיה הראויה להצמיח, ואמנם אין ענין דוקא שתצמיח אך עדין אין האיסור מחמת הניפוץ בקרקע, אלא משום שהוא עשה את מלאכת הזריעה, ועין בשביתת השבת (בזורע) שביאר שהמלאכה היא מלאכה הנעשית בידי שמים ולכך אין שום סברא לחייב על השרשה אלא על עצם נתינת הזרעים והיינו עצם עישה מצד הזורע להעשות כאן זריעה, אם כן פשוט שבזומר עצם עשייתו בכדי שיזריע מחייב אותו ופשוט.

    1. א"כ למה בזורע במים לא חייב גם ומדוע בזה המנחת חינוך מודה שלא חייב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים