תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בריחה אמיתית ממחלוקת
במדבר
כותב החידוש: משה וינר

מראה מקומות: פרשת קורח

"ויקח קרח בן יצהר בן קהת בן לוי, וכו'" ( טז', א')

לו נתבונן בדברי רש"י, נראה את טענתו המשפחתית של קורח.

"אמר קורח- אחֵי אבא ארבעה היו. שנא' (שמות ו', יח') 'ובני קהת עמרם ויצהר חברון ועוזיאל. עמרם הבכור נטלו שני בניו גדולה, אחד מלך ואחד כהן גדול, ומי ראוי ליטול את השנייה, לא אני? שאני בן יצהר שהוא שני לעמרם, והוא מינה נשיא את בן אחיו הקטן מכולם- עוזיאל ובנו אליצפן, הריני חולק עליו ומבטל את דבריו."

אך במושכל ראשון, אם טענתו של קורח צודקת היא- אזי אמורים לבוא בתלונות אף בני חברון- משום שחברון גדול אף הוא מעוזיאל, ודרך הטבע היא שבניו יקנאו בבן דודם אליצפן שירש נשיאות, ואם כן מן הטבע הוא שיצטרפו לקורח במחלוקתו על משה ואהרן.

אמנם, לא נשוב כמה פרשות אחורה, בשמות (ו', א') נאמר: "ובני יצהר קורח ונפג וזכרי…. ובני עוזיאל מישאל ואליצפן וסתרי." ולכאורה צפה מיד קושיא- להיכן נעלמו בני חברון—???  כך הקשו הרשב"ם וה'חזקוני'. וראה הוכחת הרשב"ם שוודאי לחברון היו בנים משום שכבר נאמר בחומש הפקודים "ומשפחת החברוני."

מתרץ על קושיא זו ה'חזקוני', לפי שבבני חברון לא אירע בם מעשה, משא"כ במשה, קורח ומחלוקתו, וכן אליצפן שהיה בנשיאות.

כאן נחשפים אנו לאבן דרך בלימוד סיפור מחלוקתו של קורח.

אכן- מן דרך בני האדם להתקנאות במישהו יותר צעיר מאיתם בסדר הירושה, הזוכה לכל הגדולה- וזאת למרות שהם אינם מתאימים למשימה. זהו טבע הנפש, וכך היה עם קורח.     אך בני חברון, חכמים היו. הם ישבו בצד ושתקו. מחלו על כבודם ולא הצטרפו לחילול כבוד ה' שנערך על ידי קורח וטענותיו ה'שוויוניות'.

לא אירע בם מעשה פירושו לכך שהם הבליגו. הם ברחו ממחלוקת כמו מאש, קיבלו את הדין באהבה והשלמה ונותרו בדרך המובילה אל בית ה'. לכן מן הסתם ניצלו מפעירת פי האדמה. אותה שתיקה- שבאה מחמת הצדק והאמת- היא היא שהצילה אותם בהמשך מאבדון.            והחידוש הגדול שמבואר כאן, הוא עד כמה ניתן ללמוד גם ממה שלא כתוב.

דווקא עצם אי הזכרתם של בני חברון בתורה- מרמזת לנו עד כמה צריך להתרחק ממחלוקת.

ולפעמים, גדול הנלמד מהשתיקה יותר מהאמירה.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים