תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בשבח הענוה
בראשית
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת וירא

וַיַּעַן אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל אֲדֹנָי וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר:  
במשנה באבות כתוב :" רבי לויטס איש יבנה אומר מאד מאד הוי שפל רוח שתקות אנוש רמה" כידוע הרמב"ם כתב שבכל המידות צריך האדם לסגל לעצמו את מידת האמצע אך במידת הענווה צריך לשאוף להגיע עד הקצה האחרון. שהרי " תועבת ה' כל גבה לב" אך מעניין מדוע התנא כתב פעמיים 'מאד מאד' האם לא מספיק היה לכתוב 'הוי שפל רוח' או 'מאד הוי שפל רוח'? שהרי גם בכך זהו קצה בכיוונה של מידת הענוה… אלא, אנו יודעים שגדולי העולם שהחזיקו בענווה היו משה אהרון אברהם ודוד. אם נשים לב, כאשר כתוב את המילה 'מאד' ניתן לראות במילה זו גם ראשי תיבות – מ:משה. א: אברהם, אהרון . ד: דוד.  ומדוע נכתבה המילה 'מאד' שוב? 
נשים לב לביטויים שאמרו צדיקי עולם אלו : כאשר בני ישראל התלוננו על משה ואהרון כתגובה ענו להם:" ונחנו מה כי תלינו עלינו"  'מה' זו לא מציאות בכלל! שיא הענווה…ומה שנאמר ע"י אברהם היא בחינה דומה:" ואנוכי עפר ואפר" ומי שנותר הוא משיח ה'-דוד המלך שאמר:" ואנוכי תולעת ולא איש חרפת אדם ובזוי עם" לפי דברים אלו ה:'מאד' השני הוא בעצם ראשי התיבות של ביטויי הענוה בהתאמה לדוברים; 'מאד' מ:מה(ונחנו מה) א: אפר. ד: תולעת?? הרי אין התאמה…אלא אמר דוד המלך בנוסף בתהלים:" דלותי ולי יהושיע" ד….ודרך רמז התולעת רמוזה במילה רמה…:)  נחזור לאברהם…
"עפר ואפר" ראשי תיבות ע"ו גימטריא 76  אם ניקח מתחילת ספר בראשית 75  פסוקים נגיע לפסוק" כי עפר אתה ואל עפר תשוב"  כיוון ש:75 ערכו באותיות ע"ה- עבד ה'- מי שמרגיש שעפר הוא..וממילא יגיע בהמשך לדרגת עפר ואפר…76…
אם כן אין במה להתגאות…
אדם שיש בו ענוה  מקבל מהבורא יתברך חכמה כבוד ושמחה, "השפל עצמך  וינשאך המקום" ירום מזלו ויצליח במעשיו וככתוב בדברי אגרת הרמב"ן בשבח המידה הזו:" שהיא מידה טובה מכל המידות הטובות."
והמעיין בספרים הקדושים יבחין בכך שישנה חשיבות גדולה ביותר לעניין הבריחה מהגאוה ובכלל העסק בתיקון המידות,וכמו שנאמר:" דרך ארץ קדמה לתורה". שהרי נתאר לעצמנו  תלמיד חכם המלא תורה אך ריק מתוכן פנימי מידותי תורתו  מאבדת כמעט את כל ערכה. וכמה יפה ונעים לשמוע דברי תורה מתלמיד חכם בעל מידות נעלות שכולו יראת ה' טהורה! ניתן להבחין בעניין זה דרך רמז במילה 'אמת'
א: אמונה . מ: מידות. ת: תורה. כאשר אנו מלאים באמונה בקב"ה,בהשגחתו ובכך שהכל לטובה, מידותינו מושפעות לטובה  באופן ברור לטובה. וממילא כל חפצינו ומאווינו הוא לעסוק במתנה גדולה זו- תורתינו הקדושה! ויהי רצון שנפנים תמיד שה' הוא המלך ואין עוד מלבדו! ולו בלבד מגיע הכבוד- ה' צבאות הוא מלך הכבוד! 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים