תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

בת פלוני לפלוני?!
בראשית
כותב החידוש: עמירם טובי

מראה מקומות: לפי הסדר: סוטה ב., בראשית (נח) (י"א, כ"ט-ל"א) רש"י. שמות (יתרו) (י"ח, ו), בראשית (ויחי) (מ"ט, ל"א), שם (בראשית) (ב, כ"ד), שם (ויגש) (מ"ו, י"ט) רש"י שם.

איתא בסוטה ב. 40 יום קודם יצרת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני. צ"ע מדוע חז"ל כתבו דווקא בת פלוני לפלוני ולא הסתפקו בפלונית לפלוני?  כדי לבאר את זה נקדים ונאמר, שכאשר תרח יצא לעבר חרן כתיב "ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בן הרן בן הנו, ואת שרי כלתו אשת אברם בנו". ידוע שהרן היה אבי מילכה ואבי יסכה, יסכה זו שרה כדפירש"י שם, נמצא שהרן אביהם של לוט, שרה ומילכה. וקשה, שהרי בלוט כתיב "לוט בן הרן בן בנו" ואילו בשרה כתוב "שרי כלתו אשת אברם בנו"? לכאורה, שרה היתה בת בנו של תרח עוד לפני נישואיה לאברהם, וא"כ היה צריך לומר "ואת שרי בת בנו אשת אברם בנו"?!

השאלה גדלה יותר בפרשת יתרו, שכאשר הוא מגיע למדבר הוא שולח שליח ואומר: "אני חותנך יתרו בא אליך ואשתך ושני בניה עמה" אשתך? הל"ל "בתי ושני בניה"?!

והשאלה מתעצמת שבעתיים כאשר יעקב מצווה את בניו לקוברו במערת המכפלה. דכתיב: "שמה קברו את אברהם את שרה אשתו, שמה קברו את יצחק ואת רבקה אשתו ושמה קברתי את לאה". ולא מובן, לא כתוב שמה קברו את אברהם ואת שרה זקנתי וגו’ ואת רבקה אמי" אלא הכל מתייחס לבעלים!

והתירוץ הוא באמת מה שנאמר בפרשת בראשית: "על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד".  מרגע שנושא איש אשה, הם נהפכים להיות אחד, מדובקים, ובמילים אחרות, למרות שקודם היו נכדות של הסבא, בנות של האבא ובנים של האמא- הנישואין יוצר דיני קדימה ושייכות לבעל מרגע שהתחתנו. וזהו שאמרו חז"ל בת פלוני לפלוני ולא הסתפקו בפלונית לפלוני, שכן מטרתם היתה לרמוז "העברת בעלות" מבת פלוני, מתחת ידו של האבא, לפלוני בעלה. וזהו שבכמה מקומות הגדירו את האשה "ברשות בעלה", שכן עברה מרשות אחת לרשות אחרת ממש! ואיכא גם נפק"מ הלכתית, שאם האבא של האשה יאמר דבר אחד ובעלה יאמר ההיפך- חייבת בכבודו של בעלה.

ואי תיקשי לך א"כ מדוע יעקב אמר "שמה קברתי את לאה" ולא אמר "לאה אשתי"? לא קשיא מידי, שכן רק רחל נקראת "אשת יעקב" שהיא עיקרו של בית (כדאיתא ברש"י בראשית מ"ו, י"ט) ולא שייך שיאמר "אשתי" על לאה

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים