תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

דם הלבנה
שמות
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: דברי חז"ל

"החודש הזה לכם ראש חודשים" (שמות יב, ב,)

במצווה זו, מורה לנו התורה, לקבוע את ראשי החודשים, ע"פ תחילת עיבור הלבנה. ?

ואז מרגע שהלבנה מתחילה להתעבר, עד שהיא מגיעה לשלמותה ונראית במלואה, עוברים 15 יום (חצי חודש) ?.
ואז מרגע שהלבנה במלואה, עד שהיא מתרוקנת וחשוכה, גם כן עוברים עוד 15 יום (חצי חודש). ?

ולמה הלבנה צריכה להתעבר כל חודש מחדש כדי לחזור לעצמה? למה שלא תשאר מלאה כל החודש כמו החמה?

אז התשובה הידועה היא, שבהתחלה, היא באמת היתה גדולה כמו השמש, שנאמר "ויעש אלוקים את שני המאורות הגדולים". אבל אז היא טענה שלא שייך ששני מלכים ימלכו תחת כתר אחד, ובעצם רמזה לקב"ה שיקטין את השמש ושרק היא תשאר גדולה.
אז בתור עונש על צרות עיניה שהשמש גדולה כמותה, אז אלוקים הקטין אותה (את הירח).

אך אני חושב שאפשר לחדד את התשובה הזו, ע"פ ההקבלה הבאה
השמש שמאירה על הירח, מסמלת את הגבר שהוא בבחינת המשפיע.
והירח שמקבלת את אורה מהשמש, מסמלת את האישה שהיא בבחינת מקבלת.
אז הגבר שהוא בבחינת המשפיע, נענש שיעבוד קשה ויפרנס את האישה .
אבל על מה נענשה האישה שכל חודש יצאו ממנה דם נידה?
למה פעם היא טהורה ופעם לא, כמו נדנדה?

והתשובה היא, כי בכך שהיא החטיאה את אדם הראשון ונגזרה עליו מיתה, אז היא בעצם גרמה כביכול לשפיכת דמו.
ולכן בתור עונש, ישפך דמה על חודש, שנאמר "שופך דם האדם באדם דמו ישפך".

אך חז"ל אומרים שישנה עבירה נוספת ששקולה לשפיכת דמים, והיא- הלבנת פני חברו ברבים כאילו שפך דמים.

וזה מה שעשתה הלבנה.
הרי בכך שהיא טענה שלא שייך ששני מלכים ימלכו תחת כתר אחד, ורמזה לקב"ה שיקטין את השמש ושרק היא תשאר גדולה, אז היא בעצם גרמה כביכול להלבנת פניה של השמש.

אז מכיוון שכל המלבין פני חברו, כאילו שפך דמים, ומכיוון שכל השופך דמים, אז ראוי שישפך דמו, לכן כל חודש ישפך כביכול דמה של הלבנה והיא תתמעט בהדרגה.
פעם היא תהיה מאירה, ופעם לא, כמו נדנדה.

וכל זה יקרה עד שהמשיח יבוא. שנאמר "והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתים כאור שבעת הימים ביום חבש ה' את שבר עמו ומחץ מכתו ירפא".
ברגע שהמשיח יבוא, אז הלבנה תחזור לקדמותה להיות מלאה כל החודש כמו החמה.

אז כמו שהאישה כל חודש יכולה להיקלט להריון ולהתעבר, ואם היא לא התעברה, אז היא תתרוקן ודמה ישפך, כך גם הלבנה.
כל חודש היא מתחילה לגדול, ואם המשיח עדין לא יבוא, אז שוב היא תתרוקן ותוחשך.

{{{ ואכן, עיבור הלבנה, דומה בצורתו לעיבור האישה.
ואולי לזה הכוונה שאומרים בברכת הלבנה- "עטרת תפארת לעמוסי בטן".

אגב, עלה לי רעיון נחמד שאומר כך:
אם ה- 15 יום הראשונים של החודש, מסמלים את ההריון והעיבור של הלבנה, והם מקבילים ל- 15 יום השניים של החודש, אז צריך למצוא משהו שיקביל להריון (שיהיה מאותן אותיות). ואכן ברוך ה' מצאתי…
15 יום הראשונים זה- עיבור (הלבנה הולכת וגדלה).
15 יום השניים זה- ביעור (הלבנה הולכת וקטנה). }}}

ע"פ זה מובן אולי, מדוע אחרי שה' ציווה אותנו על עיבור החודש ע"פ הלבנה, אז הוא ציווה אותנו גם- "ולקחו מן הדם ונתנו על שתי המזוזת ועל המשקוף" (בהמשך- ז,). למה?

אולי כדי לרמוז לשלושת המצוות שניתנו לישראל לפני צאתם ממצרים.

הדם על שתי המזוזות, זה כנגד דם הפסח ודם המילה.
והדם על המשקוף, זה אולי כנגד עיבור החודש ע"י הלבנה שמשקיפה מעל, ושדומה לאישה שנשפך דמה.

ואולי זה בא לומר, שכעת אחרי שעם ישראל השתעבדו במצרים, אז הם תיקנו את חטאו של אדם הראשון, שהיו גלומים בו שלושת העבירות העיקריות:

  • דם הפסח- בא לתקן את העבודה זרה (שכן, הכבש היה העבודה זרה במצרים).
    דם המילה- בא לתקן את הגילוי עריות (שכן, הסרת העורלה, מפחיתה את יצר העריות).
    דם הלבנה- בא לתקן את השפיכות דמים (שכן, הלבנה ביישה את השמש וזה שקול לשפיכות דמים)

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים