תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

דף ג: בענין שיטת רב ושמואל במבעה
בבא קמא
כותב החידוש: מרדכי אהרון שטרן

מראה מקומות: מקורות בפנים

תוד"ה "לא ראי הקרן" לכאו' קצת צריך ביאור כיון שאומר מצד אחד ששן זה אונס וזה סיבת הפטור כי אי אפשר לעצרה ומצד שני זה פשיעה וזה הסיבה לחייב כי אין כוונתה להזיק ומילא אם סיבת החיוב היא סברתית אז אפשר להבין אפי' אם יש ב' סברות לשני הצדדים אז אפשר להבין שהולכים אחר אחד מהסברות שהיא יותר הגיונית אבל א"א לומר שזה רק אונס או רק פשיעה אם המציאות היא שונה ???
ואת שאלה זו אפשר לתרץ בפשיטות שתוס' בסה"כ הביא את הסברא בסיבת החיוב והפטור ולא את הסיבה לפטור או לחייב וכמו דאמר המהר"ם שהיה קשה לתוס' מה הסברא לפטור בזה שאין כוונה להזיק בשן או בזה שאין הנאה להיזק בקרן ולכן תוס' היה צריך להגיע לסברות של אונס ופשיעה שזה סברות הפטור בכוונה להזיק ובהנאה להיזק ושאמרתי סיבת פטור אחת לדוג' שאין כוונה להזיק בשן באמת אינני מתייחס לסיבה השניה.
אבל ק"ק על זה דמדוע תוס' היה צריך להביא סברות פטור מיוחדות בסיבות הנ"ל דהרי בכל הסוגיות כעת הגמרא דנה מנין לחייב כל דבר ואיפה כתוב שהוא חייב ומה שלא כתוב פטור מלשלם בעיקרון כמו שהגמרא מנסה להבין איזה קרן חייבת קרן תלושה או מחוברת (ב:) וכן מנין שחייבים על שן ורגל וכן בלימוד של בור (ג.), (אלא אם כן הוא נלמד מהצד השווה) ומדוע פה תוס' פתאום הבין שחייבים ולכן לא הספיק לתוס' הסיבת חילוק בין שן לקרן אלא הוצרך ג"כ להביא סברא בענין ???
ונראה לי שאפשר לבאר זאת ע"פ דברי המהר"ם על תוס' השור והבור (ב.) שכתב שם למ"ד תנא שור לרגלו ומבעה לשינו הסיבה שכתבנו במשנה ה'שור' ולא ה'רגל' זה כיון שגם מ"ד זה מסכים שיש עוד מזיק שהוא קרן וכתבנו זאת בלשון 'שור' כדי לחדש לנו שנדע שיש עוד אב מזיק שהוא קרן , ולכאו' ה"ה למ"ד תנא שור לקרנו ומבעה לשינו כתבנו 'שור' כדי שנדע שיש בשור עוד מזיקים שחייבים לשלם וא"כ אז אפשר לומר שאת זה הבין תוס' ולכן ידענו שכששור התחייב בתשלומים אז כל נזקי שור חייבים לכן כשבאנו לפטור משום איזו שהיא סיבה את השן או הקרן אז ההינו חייבים להביא סברא לכך כיון שכבר ידענו שחייב !!!

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים