תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

הגדרת הולדת אש ביו"ט.
ביצה
כותב החידוש: נחמן לוי

מראה מקומות: ביצה ל'' ג מגילה ז' שולחן ערוך תק''ב תצ'' ה

ידועה המשנה בביצה לג. שאסור להוליד אש בכל מיני דרכים לא מאבנים ורעפים ולא מהמים וכו' מסבירה הגמ' ( שם בלג: ) משום איסור מוליד. דהיינו שמוליד דבר חדש בעולם, וכך נפסק להלכה בראשונים ואחרונים ובשו"ע בסי' תקב ס" א. עוד משנה במגילה ז: מתבאר שאין הבדל בין איסורי שבת ליו"ט רק צורכי אוכל נפש בלבד, בגמ' שם נוסף דין שלרבנן מכשירי אוכל נפש אסור ביו" ט, אא"כ לא היה אפשר לעשותם מערב יו" ט דשרי לעשותו ביו"ט. וכך נפסק ובשו"ע סי' תצה.

א"כ יוצא שאיסור הבערה בשבת זה איסור בכל גווני כלומר איסור עצמי שלא נשען על שום תנאי כל שהוא,  כדכתיב לא תבערו אש וכו'. אולם ביו"ט שונה הדין, הגם שאסור להוליד אש משום מוליד וכנ"ל, אומנם נוסף עוד לנו תנאי לאיסור זה, והוא דכל  מכשירי אוכנ"ש שלא היה אפשר לעשותו מעיו" ט שרי ביו" ט גופיה, וכדינם נמי הבערת אש ( כנזכר במשנ" ב תקב ס"א). לכן אסור להוליד אש שהרי היה אפשר להדליק מעיו" ט, אבל שלא היה לו אפשרות אם היה במאסר או נתקע בדרך והגיע כהרף עין ליו"ט, יהיה מותר להדליק כשלא מצוי אש דלוקה מכבר אצל שכניו. ויש חולקים (ספר הבתים עמ' קסד' ויש שלמדו זאת מהתוס' וכן פסק מרן החיד"א בשם סבו מהר" א אזולאי הובא בספרו ברכ"י תקב ס" א חזו"ע יו" ט עמ' מט. להתיר וכנ" ל) והו" ה אם הדליק כדין מערב יו"ט וכבה הנר דשרי, דהרי הכין מכבר. שבט לוי ח"ט  קכו. 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

ואלה שמות האנשים

ואם לא שטית טומאה תחת אישך, הנקי ממי המרים המאררים האלה.

איזהו גבור הכובש את יצרו

השגחה של הקב"ה על הארץ ועל המזון

ואש המזבח תוקד בו

להתחיל מבראשית

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים