תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ההבדל בין גמלי אברהם אבינו לחמורו של ר' פנחס בן יאיר
בראשית
כותב החידוש: נדב

מראה מקומות: פרשת חיי שרה , רשי ,שיפתי חכמים,

וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו וַיֵּלֶךְ וְכָל טוּב אֲדֹנָיו בְּיָדוֹ וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל אֲרַם נַהֲרַיִם אֶל עִיר נָחוֹר

רש"י מגמלי אדוניו. ניכרין היו משאר גמלים, שהיו יוצאין זמומין (ב"ר נט, י.), מפני הגזל, שלא ירעו בשדות אחרים
ובקשה בשפתי חכמים והרי אין הקב"ה מביא תקלה על ידי בהמתן של צדיקים, כדאיתא בחולין ועוד הקשו המפרשים ומי גרע מחמורו של ר' פינחס בן יאיר ?
וי"ל דהפסוק ממשיך וכל טוב אדוניו בידו וכ' רשי שטר מתנה כתב ליצחק (ו) על כל אשר לו, כדי שיקפצו לשלוח לו בתם (שם יא.): וביאר באוצרות יהונתן דאמר לאליעז שזה על תנאי אם יצחק יגו באץ ישראל יקבל את כל נכסיו ואם לא לא יקבל ולפי"ז מובן שאבהם כתב שטר על נכסיו אמר לעצמו עד היום הגמלים לא אכלו מהגזל אך עתה שכתבתי שטר איני יודע מה יעלה בגורלם אולי ירש אותי אליעזר או אחר מלבד יצחק לכן שם לגמלים זמם
ולפי"ז בסוף הפרשה כתוב ויצא יצחק לשוח בשדה והנה גמלים באים לכאורה היה צ"ל הגמלים שהרי הם המיוחדים משאר הגמלים ? אלא שלפי הנ"ל אתי שפיר שעכשיו שאליעזר מביא את רבקה א"כ יצחק יגור בארץ ישראל ואז הגמלים שייכים לו וא"כ הם לא צריכים זמם שהי הם בהמתם של צדיקים – לכן הם לא היו ניכרים משאר הגמלים

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים