תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

המן, מאכל של מלאכים (בעלי כנף)
שמות
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"ויהי בשלח פרעה את העם…."

בשלח, ר"ת- בשבת שירה, לפזר חיטים. למי?
לציפורים. למה?

בפרשה זו שבה מופיעה שירת הים (על כך שנקרע לנו הים, שעל זה אמרו חז"ל- קשה מזונותיו שח אדם כקריעת ים סוף), ה' מתחיל לפרנס את ישראל במדבר, בכך שכל בוקר, הוא מוריד להם לחם מהשמים, הנקרא- מן.

והסדר היה כך:
דבר ראשון- כל יום יורד מן מהשמים, ועליך ללקט לעצמך מן, בכמות שתספיק לך אך ורק לאותו היום, שנאמר "לִקְטוּ מִמֶּנּוּ, אִישׁ לְפִי אָכְלוֹ: עֹמֶר לַגֻּלְגֹּלֶת, מִסְפַּר נַפְשֹׁתֵיכֶם אִישׁ לַאֲשֶׁר בְּאָהֳלוֹ, תִּקָּחוּ…. אִישׁ, אַל-יוֹתֵר מִמֶּנּוּ עַד-בֹּקֶר".

ואם אספת יותר שישאר גם למחר, אז מה שנשאר, למחרת התליע והבאיש, שנאמר "וַיּוֹתִרוּ אֲנָשִׁים מִמֶּנּוּ עַד-בֹּקֶר, וַיָּרֻם תּוֹלָעִים וַיִּבְאַשׁ".

דבר שני- ביום שבת לא ירד מן, שנאמר "הַיּוֹם, לֹא תִמְצָאֻהוּ בַּשָּׂדֶה".
ולכן בניגוד לשאר הימים (שהיה אסור ללקט הרבה שישאר למחר), ביום שישי שלפני, כן היה עליך ללקט כמות כפולה שתספיק גם ליום שבת, שנאמר "וְאֵת כָּל הָעֹדֵף, הַנִּיחוּ לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד-הַבֹּקֶר".

כמו כן, בניגוד לשאר הימים (שהמן שנשאר למחורת, התליע), ביום שבת, המן של אתמול לא התליע, שנאמר "וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ עַד-הַבֹּקֶר, כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה; וְלֹא הִבְאִישׁ, וְרִמָּה לֹא-הָיְתָה בּוֹ". 

אך היו שני אנשים, שמצד אחד שמעו שמשה אמר לא להשאיר מן למחר, כי מה שישאר יתליע, וראו שדבריו התקיימו.
ושמעו שמשה אמר שביום שבת לא ירד מן, ולכן המן של אתמול לא יתליע.
ומצד שני, רצו להוכיח לעם, שמשה טועה. מה עשו?
ביום שבת בבוקר, קמו ותיקין בזמן שכולם עדיין ישנים, ופיזרו מן מסביב למחנה, כדי להראות לעם שהנה- גם בשבת יורד מן.

מה עשה ה' כדי לטרפד את תוכניתם השטנית נגד משה?
כמו שבמצרים הוא הביא ארבה על מצרים, שיאכל את כל עץ השדה, כך הביא ציפורים שאכלו את כל המן שהם פיזרו, לפני שהעם יראה את זה.

ולכן כשכר לציפורים על כך שמנעו מדתן ואבירם לעשות צחוק ממשה, לכן בשבת בשלח בבוקר, נהוג לפזר פירורי לחם מסביב לבית, כדי להראות לציפורים שגם אנו חושבים עליהן.

ועלה לי רמז נחמד.
"ויהי בשלח פרעה",
אמרנו שהמילה "בשלח", ר"ת-
בשבת שירה לפזר חיטים.
מה נשאר מהפסוק?
"ויהי….פרעה" = בגימטריה- 386 = ציפור.

((( אגב, ע"פ זה מובן אולי, מדוע המן לא רק הבאיש, אלא גם התליע. למה?

המדרש אומר, שכל אחד ראה במן, איזה אוכל שרצה.
מי שאהב שוקולד, ראה במן שוקולד. ומי שאהב בשר, ראה המן בשר וכן הלאה…
אז מכיוון שהמן שנשאר למחורת, נועד לציפורים, והציפורים אוהבות תולעים, אז לזה המן הפך….)))

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים