תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

הסכמי השלום הראשונים בין ישראל למצרים. שיחות קהיר.
שמות
כותב החידוש: אביתר כהן

מראה מקומות: שמות, וארא

אחרי כל ההסברים והנחות הדעת על קשיות הלב של פרעה, על ההכבדה האלוקית, עדין באוויר מרחפת שאלה שלא נותנת מנוח, מתנהל פה דו שיח בין משה ופרעה בחצי מהמכות לפני או אחרי, משא ומתן רציני, ובכולן נעדרת ההטחה של משה בפרעה, אתה משקר, בעצם אתה אפילו שקרן, מה הציפיה שלך שנאמין הפעם, מה השתנה מההבטחה האחרונה?! ואולי גם הגיוני לשאול לאן נעלמה הבושה כלשהיא של פרעה שאומר ומבטיח ולא עומד בדיבורו? מה מצידו הוא מצפה שיאמינו לו הפעם. זאב זאב.

במבט מעמיק יותר, אם נדלג בין שיחות המשא ומתן שבין המכות, נגלה את שיטת העבודה של פרעה, אולי הוא חשב שהוא קונה בכך זמן, אבל למפרע מסתבר שאסטרטגיית פרעה, החריבה ומוטטה את האימפרייה המצרית.

לאחר המפגש הראשון של משה ופרעה בו כפר בהימצאות הבורא, אחרי מכת דם וצפרדע, מזדעק פרעה ואומר למשה: "הַעְתִּ֣ירוּ אֶל־ה' וְיָסֵר֙ הַֽצְפַרְדְּעִ֔ים מִמֶּ֖נִּי וּמֵֽעַמִּ֑י וַאֲשַׁלְּחָה֙ אֶת־הָעָ֔ם וְיִזְבְּח֖וּ לַה'", סביר להניח שמשה שציפה כל כך לראות את שליחותו נושאת פרי, התרגש מההודעה הדרמטית של פרעה בא הוא מודיע לראשונה כי הוא נכון לשלח את העם לזבוח לה'. אותו פרעה שהכביד את העבודה לשמע בקשה זו במפגש הראשון, צעד שהביא את משה לפרץ של אכזבה, "למה זה שלחתי?! מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה..". נכנע בפני האותות והמופתים והנה המסע לכאורה הגיע לסיומו.

וכפי שהתורה מתארת הצפרדעים נאספו חומרים חומרים, ותבאש הארץ אבל לפרעה היתה הרווחה ומשה מגלה באכזבה כי הוא לא מוזמן להסדיר את ההתארגנות ושלבי היציאה. משהו כאן השתבש.

הקב"ה שולח את משה למכת כינים ערוב ואז בשעה שהאריות משוטטות ברחובות ויללות הנמרים מקפיאות את סימטאותיה של מצרים משה מוזעק שוב, ושם סביר להניח משה שואל את פרעה, מדוע לא קייימת את ההחלטה שהתקבלה כבר במכת צפרדע? לשם מה אני מוזמן כעת? בדקדוק בדברי פרעה נוכל להבין את הילך השיח שהתנהל בארמון המצרי, וַיִּקְרָ֣א פַרְעֹ֔ה אֶל־מֹשֶׁ֖ה וּֽלְאַהֲרֹ֑ן וַיֹּ֗אמֶר לְכ֛וּ זִבְח֥וּ לֵאלֹֽהֵיכֶ֖ם בָּאָֽרֶץ (ח, כא), פרעה לא מכחיש את האישור שלו, והוא אפילו מתעקש שהוא היה ונותר בתוקף, רק הוא מבהיר שההסכמה היתה על לזבוח לה' אבל הכוונה היתה ברורה על לזבוח כאן בארץ, בתוככי ארץ מצרים. ומעתה תמה פרעה על מה כל המכות שרודפות את מצרים?! משה כמובן מבין את ההתחמקות אבל מבהיר לפרעה, שלא שייך בתוך מצרים, ומתעקש לקבל הבהרה מפרעה כי האישור ניתן גם ליציאה למדבר, פרעה מסייג רק הרחק לא תרחיקו ללכת, משה מקבל ומוסיף הזהרה לאור ההיתול של פרעה רַ֗ק אַל־יֹסֵ֤ף פַּרְעֹה֙ הָתֵ֔ל לְבִלְתִּי֙ שַׁלַּ֣ח אֶת־הָעָ֔ם (שם כה).

הג'ונגל פונה ממצרים, החלטה שכבר ניתנה, לא מתממשת, כשמברר משה איפה זה עומד נאמר לו ככל הנראה, שאכן יש החלטת ממשלה לשחרר את העבדים העברים למדבר אבל טרם הוחלט על מועד ישום החלטה, ומשכך יש להמתין…

עוד כמה מכות ואז לקול הלומות הברד הקרח והאש המלחכת, מתחנן פרעה, אני באמת הרשעתי, חטאתי לה' התחייבתי לשלח, אבל הפעם אני מבטיח, משלח אתכם מיד, ההחלטה תכנס לתוקף במיידי, הַעְתִּ֙ירוּ֙ אֶל־-ה' וְרַ֕ב מִֽהְיֹ֛ת קֹלֹ֥ת אֱלֹהִ֖ים וּבָרָ֑ד וַאֲשַׁלְּחָ֣ה אֶתְכֶ֔ם וְלֹ֥א תֹסִפ֖וּן לַעֲמֹֽד(ט, כז). הקולות חדלו והחלטה טרם מתממשת.

 כשמגיע משה לעדכן על המכה הבאה לאור הפרת ההסכם, מיד מתקוממים עבדי פרעה וקובלים על הפרת ההבטחה, עד מתי יהיה זה לנו למוקש? הלא הבטחנו שיצאו כעת, ואנחנו רק סובלים מכל מריחת הזמן הזו. "עַד־מָתַי֙ יִהְיֶ֨ה זֶ֥ה לָ֙נוּ֙ לְמוֹקֵ֔שׁ שַׁלַּח֙ אֶת־הָ֣אֲנָשִׁ֔ים" (י' ז'). 

פרעה נכנע ללחץ ומזמין את משה ואהרן, פרעה מגלה סימני רצינות, בא נתחיל לדבר על מי ומי ההולכים, משה מופתע על הטריק החדש ומבהיר בנערינו ובזקננו נלך כל המשפחה מגיעה, פרעה מוצא בזה את העילה לעיכוב השחרור ומגרש אותם מעל פניו, אני הסכמתי לקיים את ההבטחה, לשחרר במיידי למדבר את כל הגברים שעובדים, אבל משה מרחיב כעת את מספר היוצאים, על זה לא סוכם!

לאחר שהארבה מחסל את יתרת התבואה במצרים, מחזירה אותם לימי הרעב בימי יוסף ללא מחסני המזון של יוסף, מזדעק פרעה חטאתי לה' אלוקיכם ולכם, אני באמת לא הייתי בסדר, אתם תשוחררו אין יותר טריקים והיתולים.

אבל כשזה לא מתבצע מביא ה' מכת חושך על פרעה. עם עששית שלא מתפקדת, משכנע פרעה כי הכל בתוקף ואין כאן שום הפרת הבטחה, רק יש בעיה עם הצאן והבקר, וַיִּקְרָ֨א פַרְעֹ֜ה אֶל־מֹשֶׁ֗ה וַיֹּ֙אמֶר֙ לְכוּ֙ עִבְד֣וּ אֶת־ה' רַ֛ק צֹאנְכֶ֥ם וּבְקַרְכֶ֖ם יֻצָּ֑ג גַּֽם־טַפְּכֶ֖ם יֵלֵ֥ךְ עִמָּכֶֽם (כד). משה שיודע שהגיע השעה, מניח את מקסימום הדרישות מפרעה גם אתה תתן בידנו זבחים ועולות. אין יותר שכנועים, הפעם הבאה אתה תרדוף ותבקש שנצא כעת, ויצא מעם פרעה בחרי אף.

 ואכן כשמגיע השעה, תמו כל ההיתולים והאמתלאות, מרים דורשת מעם ישראל לצאת למדבר מהר כאן ועכשיו ללא עיכובים, גם צאנכם וגם בקרכם וגם קחו וברכתם גם אותי… 

וַיִּקְרָא֩ לְמֹשֶׁ֨ה וּֽלְאַהֲרֹ֜ן לַ֗יְלָה וַיֹּ֙אמֶר֙ ק֤וּמוּ צְּאוּ֙ מִתּ֣וֹךְ עַמִּ֔י גַּם־אַתֶּ֖ם גַּם־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וּלְכ֛וּ עִבְד֥וּ אֶת־ה' כְּדַבֶּרְכֶֽם׃ גַּם־צֹאנְכֶ֨ם גַּם־בְּקַרְכֶ֥ם קְח֛וּ כַּאֲשֶׁ֥ר דִּבַּרְתֶּ֖ם וָלֵ֑כוּ וּבֵֽרַכְתֶּ֖ם גַּם־אֹתִֽי׃ וַתֶּחֱזַ֤ק מִצְרַ֙יִם֙ עַל־הָעָ֔ם לְמַהֵ֖ר לְשַׁלְּחָ֣ם מִן־הָאָ֑רֶץ כִּ֥י אָמְר֖וּ כֻּלָּ֥נוּ מֵתִֽים׃

 

 

 

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים