תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

הפסיחה בין יוסף והאחים והגיחה למצרים.
שמות
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

אחד הגורמים לירידת ישראל למצרים, היתה מכירת יוסף.

והגורמים למכירת יוסף, היה כשל הפה ופגם הלשון.
מצד אחד- "ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם".
ומצד שני- "ולא יכלו אחיו דברו לשלום".

וזו הסיבה שירדנו למצרים- כדי לתקן את חטא הלשון.
כך שמצרים נחשבת, גלות הדיבור, כפי שאומר בעל ההגדה- למה ירדנו למצרים? "אנוס על פי הדיבור".
ולכן ירדנו להשתעבד אצל- פרעה = פה רע.

ובגלל שיצאנו משם, אז כל שנה בתאריך זה שבו יצאנו ממצרים (טו' בניסן), אנו חוגגים את הפסח.

ולמה נקרא החג הזה כך?
כי פרעה לא רצה לשחרר את ישראל ממצרים. אז ע"מ שישחרר את ישראל, אז ה' הביא עליו את מכת הבכורות, שבה אלוקים בליל טו' בניסן, עבר בית בית במצרים, והרג בו את כל הבכורים שהיו בו. אבל הוא לא באמת עבר בית בית, אלא היכן שהיה בית של ישראל, אז אלוקים פסח עליו. אז בגלל שפרעה היה בכור, אז גם הוא היה צריך למות. אז בשביל שלא ימות, הוא הסכים לשחרר את ישראל לחופשי.

אז על שם כך שאלוקים פסח על בתי ישראל, לכן החג הזה נקרא- פסח.

ומאז שיצאנו משם, אז כל שנה בתאריך זה שבו יצאנו ממצרים (טו' בניסן), אנו חוגגים את הפסח ע"י דברי שבח והלל לה', על כך שפסח על בתי ישראל והוציאנו ממצרים מעבדות פרך לחירות עולם.

וזו עוד סיבה למה החג הזה נקרא פסח, נוטריקון- פה סח. הכוונה שעלינו לפתוח את הפה, ולשוחח בדברי תודה והלל לה'. וכל המרבה לספר ביציאת מצרים, הרי זה משובח.

{{{ אז מכיוון שפסח מסמל את הגאולה של הפה, לכן רוב ענייני הפסח, עוסקים בדיבור ובענייני הפה.
ואחד הרמזים לכך שהוא חל בחודש "ניסן" בגימטריה- פה + פה.
פה אחד כנגד הדיבור, ופה אחד כנגד האכילה.

דיבור, שנאמר "והגדת לבנך ביום ההוא לאמור בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים".
אכילה, שנאמר "שבעת ימים מצות תאכלו" וכן המצווה לאכול מרור ולשתות ארבע כוסות יין. }}}

אז כמו שאמרנו בהתחלה, החג הזה נקרא כך, כי ה' פסח ודילג על בתי ישראל במכת הבכורות.

ומצד שני, שמו של החג, זה נוטריקון- פה סח. שבא לומר שעלינו לפתוח את הפה ולשוחח בדברי הלל לה'.

ואני חושב, שאפשר לחבר בין שתי הסיבות יחד, ולראות איך הן מכוונות אותנו לתיקון חטא מכירת יוסף.

אז מהסיבה הזו, שהחג הזה נקרא פסח, כי מצד אחד ה' עבר בית בית במצרים, ומצד שני פסח על בתי ישראל. אז אפשר לומר שזה רמז לפגם הפה של יוסף.
שכן, אין בעיה שתדבר על האחים שלך ותספר עליהם כל מה שאתה יודע ותעבור דבר דבר. אבל מצד שני, תפסח על הדברים הרעים שאתה יודע עליהם. אז כמו שאלוקים דילג על ישראל והצילם ממיתה, כך גם אתה תדלג על הדברים הרעים שאתה יודע, ובכך תמנע מהאחים שלך למות מבושה.

ומהסיבה הזו שהחג הזה נקרא פסח, כדי לעורר אותנו לפתוח את הפה ולשוחח, אז אפשר לומר שזה רמז לפגם הפה של האחים.
אין בעיה שמדי פעם אתם לא מדברים אחד עם השני. אבל שזה לא יהפוך למשהו שיגרתי וסידרתי. אלא להיפך, תפתחו את הפה מדי פעם ותשוחחו ביניכם ותומרו שלום אחד לשני.

וזהו שאומר בעל ההגדה- "כל המרבה לספר ביציאת מצרים, הרי זה משובח".
ובהקשר לענייננו, הייתי מסביר את דבריו אחרת:
ביציאת מצרים, כל המרבה (שלום ו)לדבר עם אחיו- הרי זה משובח. תרבה לדבר איתם ולשאול לשלומם.
ומצד שני, אם אתה כבר מרבה לדבר על אחיך, אז תדבר רק בדברים שאתה אותם משבח.

 

אז בזכות מה יצאנו ממצרים?

בזכות כך שתיקנו את הפה, ה' שלך את משה, שנאמר "קול דודי הנה זה בא מדלג על ההרים ומקפץ על הגבעות". 

קול דודי הנה זה בא, רומז אולי לכך שחזרנו להשמיע קול ולומר שלום ולדבר אחד עם השני. 

מדלג על ההרים ומקפץ על הגבעות, רומז אולי לכך, שהתחלנו לדלג על הפגמים אחד של השני ולקפץ על המגרעות שיש באחרים, ולדבר רק על הדברים הטובים. 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים