תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

הקב"ה יודע נסתרות ויודע מחשבות האדם – כל מה שבליבו
דברים
כותב החידוש: מאיר בוים

מראה מקומות: נצבים, כט, כח

"פרשת נצבים"

"הנסתרות לד' אלוקינו והנגלות לנו ולבנינו וכו'" {כט כח}

הקב"ה יודע נסתרות ויודע מחשבות האדם – כל מה שבליבו,

מובא בספה"ק נשמת צבי לפרש מאמר חז"ל {כלים כה ט} "כל הכלים יורדין לידי טומאתן במחשבה" דהכוונה על רמ"ח אברי האדם ושס"ה גידיו של האדם שהם הכלים לתרי"ג חלקי נפשו רוחו ונשמתו השרויים בתוכם וכן מכוונים הם כנגד תרי"ג מצוות התורה וכל הכלים הללו יורדין לידי טומאתן במחשבה רצה לומר אם ח"ו פוגם במחשבתו ואינו שומרה בקדושה הרי זה מוריד ומטמא את כל אבריו וגדיו רח"ל,

ומסופר על החידושי הרי"ם זיע"א שפעם צעק לעבר חסידיו בקול רעש גדול אשר זיעזע את כל או"א מהם ואמר "הלוא המחטיא את האדם קשה יותר מן ההורגו, ולמה לא יצעק האדם כאשר באה אליו מחשבה זרה העלולה לאבדו משתי העולמות אם יבואו להרוג אדם הרי יצעק על נפשו בכל כוחו ואילו כשבאים להחטיאו הוא שותק" וסיים את דבריו הק' "שהעצה לזה הוא לקבל עול מלכות שמים ב"יהרג ואל יעבור" בכל יום בוקר וערב ובזה יציל את נפשו",

הרי שכל מחשבה זרה והרהור רעה הבאה לאדם הוא ב"יהרג ואל יעבור" כי עלולה להפילו מכל וכל ולאבדו משתי העולמות וא"כ האיך יתכן שיעבור עוד יום ועוד יום בלי לתקן הדבר ובלי לחוס על נפשו האומללה,

ועוד עצה לכך מביא הרה"ק הבעל התניא זיע"א שכאשר באה לו לאדם מחשבה שאינה טובה העצה להוציאה הוא לחשוב מחשבה אחרת וטובה שדבר ידוע הוא זה שאין המח יכול להכיל שתי מחשבות יחדיו וכאשר יחשוב מחשבה אחרת הרי שתצא מחשבה רעה זו וינצל מהרהור זו,

הרמב"ם {הלכות תשובה פ"ז ה"ג} כותב "אל תאמר שאין התשובה אלא שיש בהן מעשה כגון זנות וגזל וגניבה, כשם שצריך האדם אדם לשוב מאלו כך הוא צריך לחפש בדעות רעות שיש לו ולשוב מהן מן הכעס ומן האיבה ומן הקנאה ומן התחרות ומן ההתול ומן רדיפת הממון והכבוד ומרדיפת המאכלות ומכיוצ"ב מן הכל צריך לחזור בתשובה ואלו העוונות קשים מאותן שיש בהם מעשה שבזמן שאדם נשקע באלו המחשבות קשה הוא לפרוש וכן הוא אומר "יעזוב רשע דרכו ואיש אוון מחשבותיו" {ישעיה נה ז}",

רואים שהרמב"ם כותב שמחשבות רעות והרהורים רעים גרועים מעבירות שיש בהן מעשה שעשה בידיים העבירה.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים