תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

הרמב"ן והתוס' לשיטתם בדין גלגל החוזר בטענינן
גיטין

מראה מקומות: גיטין ב.

ב. בתוד"ה ואם יש עליו ערער וכו', בשני נידונים נחלקו התוס' והרמב"ן א. האם טענינן במילתא דלא שכיחא דהתוס' סברי שלא טענינן ולכך מיישבים שמזויף היא טענה שכיחא דא"כ לא שבקת חיי וכו' ודעת הרמב"ן שטענינן במילתא דלא שכיחא מדלא נחית ליישב הטעם דא"כ לא שבקת, ב. האם טענינן טענה שהבע"ד היה נאמן בה רק ע"י מגו דדעת התוס' שטענינן ודעת הרמב"ן דלא טענינן. ונראה לבאר שיסוד מחלוקתם שווה בשני הנידונים, דהנה בעיקר סברת לא שבקת יש לשאול דאמנם אם לא נטעון ליתומים מזויף לא שבקת חי וכו' וכ"א יכתוב שטר על יתומים והוה מילתא דשכיחא אך לאחר שטענינן מזויף שוב הוה מילתא דלא שכיחא אלא דהוה גלגל החוזר דאם לא נטען שוב תהיה טענת מזויף מילתא דשכיחא, והתוס' הכריעו בזה דטענינן אך הרמב"ן הכריע דלא טענינן דאנן לא טענינן טענה שלא מחזיקה את עצמה ובנידון המגו ידוע קושית העילו ממיצט דכל מגו לאחר שנאמן אנו ראה שדובר אמת ויישובו דהוה גלגל החוזר וא"א לא להאמינו כיון שמוחזק הוא אך בטענינן טענת מגו שוב ותו נידון של התוס' והרמב"ן ולכך נחלקו גם בזה.   

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

ואלה שמות האנשים

ואם לא שטית טומאה תחת אישך, הנקי ממי המרים המאררים האלה.

איזהו גבור הכובש את יצרו

השגחה של הקב"ה על הארץ ועל המזון

ואש המזבח תוקד בו

להתחיל מבראשית

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים