תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

השלום האמיתי
במדבר
כותב החידוש: משה וינר

מראה מקומות: פרשת פנחס

"פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם ולא כיליתי את בני ישראל בקנאתי." "לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום." (כה', יא'-יב')
רצף אירועים משונים מתרחשים כאן. פנחס, במעשהו, מציל אומה שלימה מן הרעה שכמעט ובאה אליה, על ידי הריגת נשיא בישראל. ודווקא הריגה זו- שבשכל המופשט רחוקה ומנוגדת לכל דרך של שלום והידברות- הביאה את השקט והשלום לשרור במחנה ישראל, ועל כן "הנני נותן לו את בריתי שלום." ונדרשים אנו להבין- מדוע דווקא פעולה חד-צדדית של אלימות והרג מצידו של פנחס הביאה את השלום לשכון על פני האדמה.
במסכת בבא קמא מביאים חכמינו נידון מעניין. " בן בג-בג אומר אל תיכנס לחצר חברך ליטול את שלך שלא ברשות שמא תיראה עליו כגנב אלא שבור את שיניו ואמור לו שלי אני נוטל" (ב"ק, כז' ע"ב) ונשאלת השאלה- מדוע שבור את שיניו, הלא אפשר להביא הסכמות ופשרות על ידי הידברות ולא ע"י חד-צדדיות.
והתשובה- פשוטה. משום שיש 'קנאות', ויש 'קנאות'. ישנם אנשים אשר דרך חייהם היא מלחמה; הם בוזזים ומשחיתים, מחללים שם ה' ומוציאים את דיבת היהודים רעה בעיני העולם. הם מכנים את עצמם 'קנאים', ומתוך קנאות זו יביאו את השלום הנכסף.
על אותו דגל הקנאות בו הם מתעטפים וחותרים לשלום- חרוטים השקר והבריחה מן השלום. כך התנהג זמרי בן סלוא. והדרך היחידה להגיע לשלום עם אנשים כמוהו- היא ע"י השבת מלחמה. לכן טען בן בג-בג שבור את שיניו- משום שאם הוא גנבך ומסרב להשיבך- אזי דרכו היא במלחמה, והמענה היחיד במקרה זה, היא להשיב מלחמה שערה.
וידועים לכולנו דברי רבינו הרש"ר הירש בפתיחת פרשת פנחס בהם הוא מתייחס לשלום האמיתי, ולקנאות המדומה.
"הגשמת ההרמוניה העליונה של השלום נמסרה כאן מידי ה' דווקא לאותה רוח ולאותה פעילות שחדלי מעש, חסרי מחשבה ושכחי חובה- המתעטפים באצטלה של "רודפי שלום"- אוהבים לקרוא לה "הפרעה לשלום," ומגנים אותה בשל כך. שלום הוא נכס יקר ואדם חייב להקריב לו את הכל, את כל זכויותיו ואת כל נכסיו; אך לעולם אל יקריב לו את זכויותיהם של אחרים ולעולם אל יקריב לו את זכויות הטוב והאמת האלוקית."

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

ואלה שמות האנשים

ואם לא שטית טומאה תחת אישך, הנקי ממי המרים המאררים האלה.

איזהו גבור הכובש את יצרו

השגחה של הקב"ה על הארץ ועל המזון

ואש המזבח תוקד בו

להתחיל מבראשית

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים