תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

התנאים לקבלת התורה
שמות
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת יתרו

 

"וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר:"

בני אדם מטבעם נוטים למנוחה ולאי עשיה. כאשר מוטלת משימה מורכבת וקשה מעטים הם הנוטלים אותה בשמחה…
חשוב מאוד לזכור! "אדם לעמל יולד." ומסתבר שדווקא אלו העמלים יותר הם היותר מאושרים…
מי שרוצה לזכות בכתרה של תורה מוכרח להסיע עצמו מהרפיון והעצלות וכמו שכתוב:"ויסעו מרפידים… וממילא התוצאה: ויבואו מדבר סיני" -קבלת תורה.
ישנה מחלוקת בגמרא מי עדיף, בעל ידיעות רבות או פלפלן גדול.. ובלשון הגמרא: 'סיני או עוקר הרים'?
מסקנת הגמרא: סיני עדיף כיוון שכולם צריכים לבעלי חיטים….וכולנו יודעים שמהחיטים נוצר המזון הבסיסי של האדם הוא הלחם…הדבר המעניין הוא שהערך המספרי של המילה 'סיני' במילוי(סמך יוד נון יוד) הוא 266 כמניין המילה 'מפולפל' ומכאן מובנת מסקנת הגמרא שהרי ככל שנדע יותר כח הפלפול יגבר…
ולכן המסקנה היא שכולנו זקוקים לידיעות בתורה כדי לחיות חיים מלאי תוכן מלאי סיפוק מלאי שמחה ומלאי משמעות
כיוון שבתורה הקדושה ישנה הדרכה גלויה ונסתרת לאורח חיים בריא מרומם ונעלה! "לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי"
כאשר נחלק את המילה 'במדבר' לשניים: נקבל במ( ם) דבר. עצם הדיבור בדברי תורה מוליד אחדות ואהבה בין הבריות כמו שכתוב במילה העוקבת בפסוק: 'ויחן' שעליה פירש רש"י: 'כאיש אחד בלב אחד' .
אך מה העומק במילים 'נגד ההר'?
ההר הוא גבוה דבר המרמז על עליה, שגשוג והצלחה. ומצד שני הר גבוה מרמז על התנשאות- עניין פנימי פסול ביותר:"תועבת ה' כל גבה לב" כדי שתהיה אהבה ואחדות גדולה: 'ויחן'… צריך להיות בהתנגדות גמורה לכל זיק הקל ביותר של ההרגשה של הגאווה וזה תנאי הכרחי לקבלת התורה "נגד ההר."
הכלי יקר מסביר שהחודש השלישי הוא חודש סיון – מועד קבלת התורה, מזלו' 'תאומים' אשר מרמז על כך שמוכרחים להיות בעלי דמיון ברצונות ובשאיפות הרוחניות ולהשתדל עד כמה שאפשר לברוח מכל מחלוקת המכלה כל חלקה טובה.
מעניין שניתן לראות בסוגיות הש"ס השונות ביטוי שמגיע אחר דיונים ארוכים: 'לא ראי זה כראי זה'. בפנימיות העניין, אם מניחים שתי מראות המכוונות זו מול זו הדמות שתיוצר תהיה מוכפלת הרבה פעמים, דבר המרמז על ריבוי דיעות כך שהסיכוי הוא רב למחלוקות. אך כאשר אין המראות מונחות זו מול זו יש בכל ראי רק דמות אחת של דבר המוצג ממול ובכך הסכנה נעלמת.. . המעניין הוא שהמילה 'תאומים' בגימטריא 497 כמניין: 'לא ראי זה כראי זה'. כדי שנהיה שווים ושלמים אסור לנו להיות זה מול זה אחד נגד השני…אך מחלוקת שהיא לשם שמיים היא המשובחת כיוון שאין התנגדות אלא הכל לכבודו יתברך…
ויהי רצון שנזכה כולנו להיות תמיד כ'איש אחד בלב אחד' ומתוך כך לקבל את התורה בשלימות אחת גדולה אכ"יר.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים