תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

וארא אל האבות
שמות
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: גמרא ברכות ובבא מציעא

"וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם" (שמות ו, ג,)

ומפרש רש"י- "וארא אל האבות"

ונשאלת השאלה- מה בא רש"י לחדש כאן?

אז הסבר אחד אומר, שהוא בא לחדד את מה שאומרת הגמרא במסכת ברכות דף טז' ע"ב- "אין קורין אבות, אלא לשלושה, והם- אברהם, יצחק, יעקב".

אך חשבתי לתת תשובה נוספת ע"פ הגמרא במסכת בבא מציעא דף פה' ע"ב, שאליהו הנביא היה יורד מהשמים כל בוקר ובא אל הישיבה של רבינו הקדוש.
פעם אחת אליהו איחר לישיבה, ורבי כמו כל מורה טוב, שאל אל אליהו- למה איחרת היום?
השיב לו אליהו- כי הייתי צריך קודם להעמיד את אברהם ממשכבו, ואז רחצתי את ידיו. ולאחר מכן חיכתי עד שיסיים להתפלל ואז השכבתי אותו חזרה.
ואז הייתי צריך להעמיד את יצחק ממשכבו, ואז רחצתי את ידיו. ולאחר מכן חיכתי עד שיסיים להתפלל ואז השכבתי אותו חזרה.
ואז הייתי צריך להעמיד את יעקב, ואז רחצתי את ידיו. ולאחר מכן חיכתי עד שיסיים להתפלל ואז השכבתי אותו חזרה.
ומכיוון שהיום זה ר"ח והתפילה יותר ארוכה, אז כל זה לקח לי יותר זמן. לכן איחרתי.

שאל אותו רבי- למה שלא תעמיד את שלושתם יחד, ואז תרחוץ את ידיהם יחד, ואז הם גם יתפללו יחד, ואז תשכיב אותם יחד, וכך תחסוך זמן ותגיע יותר מוקדם?

השיב לו אליהו- אם הם יתפללו יחד, אז מיד תגיע הגאולה והמשיח יבוא.
ומכיוון שלא הגיעה זמן הגאולה, אז לא נותנים לי בשמים, לתת לאבות להתפלל יחד. אלא קודם שיתפלל אברהם. ורק אחרי שיסיים, אז יתפלל יצחק. ורק אחרי שיסיים, אז יתפלל יעקב.

ע"פ זה הייתי אומר, שאולי לזה התכוון רש"י כשהסביר את דברי ה' למשה "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב", הכוונה שעד עכשיו, אברהם היה מתפלל קודם, ואז אחרי שמסיים, אז יצחק היה מתפלל אחריו. ואחרי שמסיים, אז יעקב היה מתפלל בסוף. ולכן הגאולה לא הגיעה.
אבל כעת כשהגיעה זמן הגאולה, אז נתנו להם רשות מהשמים להתפלל יחד, ובזכות כך באה הגאולה.

וזהו שאמר רש"י- "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב", הכוונה- "אל האבות"- יחד.

וזה מה שה' בא אולי לומר למשה רבנו:
אתה יודע בזכות מה, אני כעת שולח אותך לגאול את ישראל?
בזכות כך ששלושת האבות התפללו יחד.
לא אברהם ואז יצחק ואז יעקב, אלא כל שלושת האבות התפללו יחד.

ומי היה האחראי להעיר את שלושת האבות יחד?
אליהו.

ובסיעתא דשמיא מצאתי בפסוק הזה, רמז לאליהו.

אם ניקח את האות א' הראשונה במילה- "וארא", ונספור ממנה 3 אותיות (כנגד 3 אבות),
נגיע לאות ל' במילה "אל".

וממנה נספור עוד 3 אותיות, נגיע לאות ה', במילה "אברהם".

וממנה נספור עוד 3 אותיות, נגיע לאות י' במילה "יצחק".

וממנה נספור עוד 3 אותיות, נגיע לאות ו' במילה "ואל".

ואם נחבר את 5 האותיות הללו יחד, יצא לנו- אליהו.

"ו(א)רא א(ל) אבר(ה)ם אל (י)צחק (ו)אל יעקב"

אם כך, אז מה הפלא שמיד בהמשך כשקוראים על 4 לשונות של גאולה (והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי), שכנגדן שותים 4 כוסות בליל הסדר, אז מוסיפים עוד כוס חמישית ל- אליהו הנביא. למה?

אולי כדי לעורר אותו שיעיר כבר את האבות יחד מחדש,
לא אחד אחרי השני, את אברהם, ואז את יצחק, ואז את יעקב, אלא וארא אל האבות יחד.

אגב, יש אומרים, שגם כנגד הכוס החמישית, ישנה לשון של גאולה, והיא מופיעה בהמשך- "והבאתי".

וגם כאן עלה לי חיבור לאבות. שהרי המילה "אב", באה מהשורש- להביא. שהרי זה מה שהוא כל הזמן שומע מהבנים שלו- אב לי ממתק, אב לי משחק, אב לי נעליים חדשות, אב לי כסף, אב לי את האוטו…

אז אם המילה "אבות", באה מהמילה- להביא, ומי שאחראי להעיר אותם זה אליהו הנביא, לכן הכוס ששותים כנגדו, היא הכוס שכנגד הלשון- "והבאתי".

שנזכה ששלושת האבות יתפללו יחד ולביאת משיח במהרה ומיד, והיה ה' אחד ושמו אחד.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

בענין רות: מואבי ולא מואבית

ואמרה האשה אמן אמן

בענין בתר מעיקרא

תורה מעוני סופו לעושר

תורה מעוני סופו לעושר

ספירת העומר וחוקות הגויים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים