תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ואתעדן באור עדנך
בראשית
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת תולדות

ואתעדן באור עדנך"

 

וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ יְהוָה:"

יעקב אבינו מקיים את שליחות אימו ומביא מטעמים לאביו בכדי לקבל את ברכותיו.

ניגש יעקב בחיל ורעדה בתקווה שלא תיודע

התרמית…

מריח יצחק את בנו יעקב  ולמרות קדושתו הנוראה של יצחק אין הוא מבחין שלא בנו עשו ניצב מולו… וממילא, את הברכה מקבל יעקב.

המעניין הוא שרש"י כותב על המילים: 'כריח שדה אשר ברכו אלוהים' שנכנס עמו ריח גן עדן. והרי ידוע שריח שטף העזים קשה ביותר ומה שייך ריח גן עדן? אלא,

כולנו יודעים את צדקותו של  יעקב אבינו, וכולנו יודעים מה היה עיסוקו במהלך חייו, כשם שהכתוב מעיד עליו: "ויעקב איש תם יושב אוהלים" -אוהלי תורה-בתי מדרש… אור תורתו שעסק בה כל חייו בקע מתוכו וטיהר את כל סביבתו כך שלמרות ריח  שטף העזים,גבר ריח גן העדן והציף את  חלל האויר. ומעניין ש'ריח' אותיות 'ירח' שכל מהותו הוא קבלת האור והפצתו לעולם כולו כך שגם  גן העדן אינו יכול להיות מושפע לאדם ללא 'הטענתו' בתורה מצוות ומעשים טובים. וכבר הודיעו לנו חכמינו בעניין הלעתיד לבא…"צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה". אין זו הנאה הדומה להנאת העולם הזה, ולא ניתן כלל להשוות בין השניים. וכבר אמר דוד המלך בתהלים: "מה רב טובך אשר צפנת ליראיך פעלת לחוסים בך" הקב"ה חפץ במתן שכרנו באופן השלם ביותר שהרי מדרך הטוב להיטיב…

ובהבט דומה נוסף,כידוע אמרו חז"ל בפרקי אבות:

"אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו" פעמים שאנו רואים אדם ונדמה לנו שזיקתו

לעבודת ה' אינה קיימת בשל מראהו החיצוני. אך בל נשכח את דברי שלמה המלך בשיר השירים: אל תראוני שאני שחרחורת ששזפתני השמש. וכבר אמר הנביא:"ועמך כולם צדיקים" ואין זו גוזמא כלל! באמת כולנו צדיקים וכולנו רוצים לעשות רצון ה' אך השאור שבעיסה היצר הרע הוא המעכב והמבלבל…הוא מאש ואנו בשר ודם… יעקב אבינו הוא איש האמת: "תתן אמת ליעקב" האמת נסתרת,נעדרת…

"יש קנקן חדש מלא ישן. וישן שאפילו חדש אין בו".

קנקן ראשי תיבות:קדושה נגלית קדושה נסתרת. הקדושה של האדם נגלית לסביבה כאשר היא נסתרת מעיניה מצד המסתירה… ולכן יעקב גימטריא 182 כמניין: 'לקח -חול'

 בא לומר שהתהוותה תורה שלימה  אצל יעקב אבינו :" כי לקח טוב נתתי לכם" למרות שבסביבתו יש עסק של חול/חולין…וממילא נכנס עימו ריח גן עדן!

ויהי רצון שכולנו נזכה לאור גדול בזה ובבא אכי"ר.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים