תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ויחן שם כאיש אחד- מה גרם לכך?
שמות
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"ויסעו מרפידים ויבאו מדבר סיני ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר" (שמות יט, ב,)

שואל רש"י הקדוש- מדוע כל הפסוק נאמר ברבים- ויסעו, ויבואו, ויחנו, ומסתיים בלשון יחיד- ויחן?
והוא עונה- לומר לנו, שכל נסיעותיהם וחניותהם של ישראל, היו בתרעומת ובפירוד אחד מהשני. אך כשהגיעו להר סיני, כאן הם כבר חנו כאיש אחד והתאחדו ללב אחד.

ומוסיף על זה "הכלי יקר" ואומר, שזה נרמז בתחילת הפסוק "ויסעו מרפידים". הכוונה שישראל נסעו מהמקום הזה של הפירוד (רפידים, אותיות- פרודים), אותו מקום שבו הם היו בריב ומחלוקת, ולכן- "ויקרא שם המקום מסה ומריבה על ריב בני ישראל" (לפני כן- יז, ז,)

אז ברפידים ובשאר כל נסיעותיהם וחניותהם של ישראל, הם היו בתרעומת ובפירוד אחד מהשני. וכשהגיעו להר סיני, אז הם התאחדו כאיש אחד בלב אחד. למה? כי בלי אחדות, הם לא יכולו לקבל את התורה.

ואני שואל- אז מה אם כן גרם לכך שכשהגיעו להר סיני, אז הם חנו כאיש אחד והתאחדו ללב אחד.

ואני חושב שגם התשובה לכך נרמזת בתחילת הפסוק- "ויסעו מרפידים".

שהרי מה קרה ברפידים?
מלחמת עמלק, שנאמר "ויבוא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים" (בהמשך- ח,)

ולמה עמלק בא בדיוק עכשיו להילחם עם ישראל?
אז כולם יודעים לומר, שמכיוון שישראל הולכים לקבל את התורה, לכן בא עמלק להילחם בישראל. למה? כדי לנסות למנוע מאיתנו לקבל אותה.

אך אני אומר שזה בדיוק ההיפך.
מכיוון שעם ישראל היו עד כה בתרעומת ובפירוד אחד מהשני, אז הם לא יכולים לקבל את התורה. כי בשביל לקבל אותה, צריך קודם להיות באחדות.
אז מה הקב"ה עשה כדי שנהיה באחדות?
הביא עלינו את עמלק שילחם בנו. שכן (לצערנו הרב, רק) כשבאים עמים מבחוץ להילחם בנו, אז אנו מתאחדים.

ולכן המקום שבו עמלק נלחם בנו, נקרא רפידים. למה?
משום ששם רפו ידיהם מ(לקבל את )התורה. מה הכוונה?
אז כולם יודעים לומר, שהכוונה היא, שישראל כביכול החלו לזלזל בתורה, וזה גרם לכך שהקשר שלהם לתורה, החל להתרופף, ולהיחלש. ומה קורה כשהקשר לתורה נחלש? אז הגויים מתחזקים נגדנו. שכן- כשאין "הקול קול יעקב" בתורה, אז "הידיים ידי עשיו".
ולכן בא עמלק (נכדו של עשיו) להילחם איתנו ולשלוח בנו את ידיו, כדי שנחזק חזרה את ידנו בלימוד התורה.

ואכן, כאשר עם ישראל חזרו להתחזק בתורה, אז "ויחלש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב". חרבם של הגויים נחלשה.

אך אני אומר שהכוונה היא אחרת.
רפו ידיהם של ישראל מהתורה, אין הכוונה שישראל כביכול החלו לזלזל בתורה (שהרי הם עדיין לא קיבלו אותה). אלא הכוונה היא, שהם לא היו באחדות. ומשום כך, אז לא יכולנו לקבל את התורה. וזה הכוונה שרפו ידיהם מהתורה. היכולת לקבל את התורה, התרופף, כי לא היינו באחדות.
וזה נרמז בכך שבמילה "רפידים", יש את שני הפירושים יחד. גם "רפו ידיהם", וגם "פרודים". בגלל שהינו פרודים אחד מהשני, אז היכולת שלנו לקבל את התורה, התרופף. למה? כי בלי אחדות, ישראל לא יכולים לקבל את התורה.

אז מה ה' עשה?
הביא עלינו את עמלק. וברגע שהיינו במצב של מלחמה, אז היינו חייבים להתאחד. וברגע שהתאחדנו, אז כן יכולנו לקבל את התורה.

((( אז אם בפירוש הראשוני והמוכר, עמלק בא להילחם בנו, כדי למנוע מאיתנו לקבל את התורה, הרי שכאן אני אומר, שעמלק בא להילחם בנו, כדי שנ(תאחד ומתוך כך, כן נוכל ל)קבל את התורה. )))

ואוסיף עוד משהו ואומר, שאולי זו הכוונה שנאמר "ויחן שם ישראל נגד ההר". אז כולם יודעים לומר שהר הכוונה להר סיני, כפי שאומרת התורה.

אך אני אומר שהכוונה היא אחרת.
אומרים חז"ל, לעתיד לבוא, הקב"ה ישחט את היצר הרע. ואז, לרשעים הוא ידמה כחוט השערה. ואילו לצדיקים הוא ידמה כהר גבוה. וזה מה שאני בא לומר- בעקבות מלחמת עמלק, עם ישראל חזרו בתשובה והתאחדו והפכו לצדיקים. ואני מחזק את דברי מכך שאמרו חז"ל, שבמעמד הר סיני, פסקה זוהמת הנחש מעם ישראל, והם חזרו להיות כמו אדם הראשון לפני החטא.
ואם כך, אז במעמד הר סיני, גם היצר הרע פסק מעם ישראל.
וזהו שנאמר "ויחן שם ישראל נגד ההר- הכוונה נגד יצר הרע, שנדמה להם לישראל שהפכו לצדיקים- כהר גבוה.

ומי מסמל את היצר הרע? עמלק, כפי שנאמר על יצר הרע- "רק רע כל היום", ס"ת- עמלק.

אז כאמור, בשביל לקבל את התורה, עלינו קודם כל להיות באחדות.
אך עמלק לא רוצה שנקבל את התורה.
אז מה עמלק עשה כדי שלא נקבל את התורה?
גרם לנו לפירוד ביננו (רפידים). אך עם ישראל התגברו עליו, חזרו בתשובה והתאחדו. וע"י כך כן זכינו לקבל את התורה.

וזהו שנאמר "ויחן שם ישראל נגד ההר". הכוונה נגד עמלק.
ועלה לי רמז נחמד: "כהר גבוה" = עמלק (עם הכולל)

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים