תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ויקח קורח
במדבר
כותב החידוש: יוסי לוי

מראה מקומות: פרשת קורח

ויקח קורח 

ודנו חז"ל מה בדיוק הוא לקח "מקח רע לעצמו" לקח עצמו לצד אחד" לקח ראשי סנדרהות"

ואני רוצה להציע פה אפשרות נוספת לויקח קורח 

אמרו במדרש שקורח אסף את ישראל והתחיל לדבר עמם דברי ליצנות

אלמנה אחת היתה בשכונתי ועמה שתי נערות יתומות, והייתה לה שדה אחת. באה לחרוש
– אמר לה משה: 'ֹלא תַ חֲרֹׁש בְּ ׁשוֹר ובַחֲמֹר יַחְּדָּו'  באה לזרוע – אמר לה:
'שּדְּך לא תִזרַע כִלְּאיִם" באה לקצור ולעשות ערימה – אמר לה: הניחי לקט שכחה ופאה. באה לעשות גורן – אמר לה: תני לי מעשר ראשון ומעשר שני. הצדיקה עליה את הדין ונתנה לו.
מה עשתה? עמדה ולקחה שתי כבשות ללבוש מגיזותיהן וליהנות מפרותיהן. כיון שילדו – בא אהרן ואמר לה: תני לי את הבכורות, שכך אמר לי הקב"ה: 'כָּל הַבְּכוֹר אֲׁשֶׁר יִּוָּלֵד'… הצדיקה עליה את הדין ונתנה לו. הגיע זמן הגיזה…תני לי ראשית הגז, שכך אמר הקב"ה וכו'.
אמרה: אין לי כח לעמוד באיש הזה, הרי אני שוחטת אותן ואוכלתן… תני לי הזרוע לחיים והקיבה.
אמרה: אפילו ששחטתי אותן לא ניצלתי מידו – הרי הן עלי חרם. אמר לה: אם כן כולה
שלי היא, שכך אמר לי הקב"ה: "כָּל חֵרֶׁם בְּיִשְּרָּאֵל לְּך יִהְּיה". נטלן והלך לו, והניחה בוכה היא ושתי בנותיה. כך עלתה לעלובה זו.

לכאורה סיפור יפה 

למה חז"ל קוראים לזה דברני ליצנות 

כי ליצנות זה לקחת דבר שלא היה יכול ליהיות ולתת הסברים ופירושים 

הסיפור שקורח סיפר לא היה יכול ליוהת מכמה וכמה סיבות 

ראשית אין שום שדה במדבר ארץ אשר לא תזרע ולא תצמיח

ובמדבר לא רעב גם העשירים וגם העניים היו אוכלים את העומר מן 

ואם באמת יש לקורח שכנהי אלמה עניה למה הוא לא דואג לה 

הרי הוא היה עשיר כקורח 

אבל הכי מרגיז זה הטענות על אהרון הכוהן 

הרי מתנות כהונה לא נהגו בכלל במדבר 

אהרון הכהן עצמו לא קיבל שום דבר מהפירוט המלא של קורח 

אז איך בכלל אנשים הקשיבו לקורח 

ופה אנחנו מגיעים ל"ויקח קורח"

קורח היה אומן בסיפורים 

כל מרצה יודע שכשיודעים לספר סיפור טוב ולערב את כל החושים והחיות בסיפור 

אז המספר ממש לוקח את השומעים איתו והוא יכול לספר סיפור על מקום אחר וכולם יהיו מרותקים וירגישו במקום אחר 

וזה ויקח קורח כביכול על ידי הסיפור הוא לקח אותם לארץ ישראל למקוםפ ששם יכול ליהות הסיפור הזה 

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

בענין רות: מואבי ולא מואבית

ואמרה האשה אמן אמן

בענין בתר מעיקרא

תורה מעוני סופו לעושר

תורה מעוני סופו לעושר

ספירת העומר וחוקות הגויים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים