תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ויקרא בא' זעירא
ויקרא
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: דברי חז"ל

"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאוהל מועד" (ויקרא א, א,)

אחרי שהתורה הגדילה את האות ב' בתחילתה של המילה- בראשית, כעת היא החליטה לקחת צעד אחד קדימה (או אחורה), ולהקטין את האות א' בסופה של המילה- ויקרא.

למה? מה קרה?

אז חז"ל עונים, שאחרי שהסתיימה מלאכת בניית המשכן (בחומש שלפני), אז הקב"ה ירד לשכון בתוכו, וקרא אליו את משה שיכנס אליו.

אז משה הרגיש קצת בוש ונכלם, נבוך ונאלם. אחרי הכול מי אני ומה אני שאקבל הזמנה מהמלך, לבוא אל משכנו ולהתארח במעונו.

ולכן משה לא רצה לכתוב בתורה "ויקרא אל משה", כדרך של *קריאה* להזמנת כבוד אישית מהמלך שמחכה רק לו, כאילו זה היה מתוכנן מראש. אלא "ויקר אל משה", כדרך *מקרה,* כביכול- אם במקרה אתה כבר פה, אז בוא תיכנס רגע….

אז מצד שני, אי אפשר לכתוב שקר בתורה. הרי באמת ה' קרא למשה מתוך חיבה ורצון לכבדו, וךכן התורה כן כתבה- "ויקרא". אך מצד שני, מכיוון שמשה ברח מהכבוד והקטין את עצמו, אז התורה כתבה "ויקרא" עם א' זעירה, שכאילו יראה "ויקר".

מה למדים מכאן?
שהקטנת האות א', מעידה על הקטנתו של משה לפני שהוא נכנס אל המשכן.

אך אני רוצה לומר הפוך ולשאול, כשהתורה כותבת- "ויקרא אל משה", למי היא מתכוונת במילה- "ויקרא"?
אל הקב"ה. הוא זה שקרא "אל משה".
אז אם התורה הקטינה את האות א' במילה "ויקרא", והאות א' כידוע, מסמלת את אלופו של עולם. (אלף, בגימטריה = 111, רמז לקב"ה שהוא אחד יחיד ומיוחד.
כמו כן, צורת האות- א' מורכבת משתי אותיות י' למעלה ולמטה, ומאות ו' שמוטת באלכסון. ביחד = 26, כמניין- י.ה.ו.ה).

ואם כך, אז בכך שהתורה הקטינה את האות א' במילה- ויקרא, אז אולי זה בא לומר, שלא משה, הוא זה שהקטין את עצמו, אלא הקב"ה, הוא זה שהקטין את עצמו.

ולמה הוא עשה כזה דבר, ומה זה בא לומר?

בספרי הקבלה כתוב, שבהתחלה, לפני שהקב"ה ברא את העולם, אז הוא היה הדבר היחיד הקיים ביקום. וכמו שאומרים- "מלא כל הארץ כבודו"

ובגלל שהוא מילא את כל היקום, וישותו מלאה את כל החלל עד אפס מקום, וכמו שאומרים- "אני ואפסי עוד", אז לא היה מקום לשום דבר נוסף בעולם. וכמו שאומרים- "אין עוד מלבדו"

ואז הוא נמלך בדעתו לברוא את העולם החומרי הזה, את עולם המעשה. אך בשביל שזה יצא לפועל, הוא היה מוכרח קודם לצמצם את עצמו כדי שיהיה מקום לעולם.

ולא רק זה, אלא שבשביל להפוך מציאות כל כך רוחנית, לדבר כל כך גשמי, אי אפשר לעשות זאת בת אחת.

ולכן, הצמצום שלו נעשה בארבעה שלבים.
קודם ה' צמצם את עצמו קצת, וברא את עולם האצילות שכולו רוחניות.
ואז הוא צמצם את עצמו עוד קצת, ומעולם האצילות, הוא ברא את עולם הבריאה, שהוא פחות רוחני וקצת גשמי.
ואז הוא צמצם את עצמו עוד קצת, ומעולם הבריאה, הוא ברא את עולם היצירה, שהוא פחות רוחני ויותר גשמי.
ואז הוא צמצם עצמו כמעט לגמרי, ומעולם היצירה, הוא ברא את עולם העשיה, שכולו גשמי.

בניית המשכן, היא כביכול שחזור של בריאת העולם.
כנגד "ויהי אור"- יש את מנורת המאור.
כנגד "ורוח אלוקים מרחפת", הייתי אומר שיש את האוויר שבחלל האותיות של הדיברות החרוטות על הלוחות שנמצאות בארון הברית.
כנגד "יקוו המים"- יש את כיור המים.
כנגד "ותראה היבשה"- יש את עפר המשכן, ומזבח האדמה.
כנגד "תוציא הארץ עץ פרי", יש את עצי השיטים, לחם הפנים (מהחיטה) והיין (מהגפן) לניסוך על המזבח.
כנגד "ועוף יעופף על הארץ", יש את הכרובים שסוככים בכנפיהם.
כנגד "תוציא הארץ נפש חיה"- יש את הבהמות להקרבה.
כנגד "נעשה אדם"- יש את הכהן הגדול.

{{{ אפשר להוסיף שאת חנוכת המשכן, פותחת התורה במילים "ויהי ביום השמיני". והמפרשים אומרים, שזה רומז גם ליום השמיני שבא אחרי שבעת ימי בריאת העולם. }}}

אז כשם שהקב"ה היה צריך לצמצם את עצמו כביכול, בשביל לברוא את העולם הגשמי הזה, כך אני אומר, שהוא היה צריך לצמצם את עצמו כביכול, כדי להיכנס אל תוך המשכן.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים