תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

חידושים יפים בעניין חג החנוכה!
חנוכה
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת מקץ

ג} וַיֵּרְדוּ אֲחֵי יוֹסֵף עֲשָׂרָה לִשְׁבֹּר בָּר מִמִּצְרָיִם:
 אנו נמצאים בחג החנוכה… כידוע,אין דבר שלא רמוז בתורתנו  הקדושה…ומעניין שהרבה חידושים על חג החנוכה נמצאים בפרשתינו, ניתן לראות סימנים נוספים על דרך הפרפראות בדרש וברמז בפסוק שהבאנו בס"ד…
נביא את הדברים בבחינת מוסיף והולך…:)
* "וירדו אחי יוסף עשרה"- בחנוכיה יש 8 נרות +שמש. כתוב שירדו עשרה- מעשרה(10) נוריד 2 (בתוך המילה 'וירדו' יש 'דו'  בלעז 2…ובנוסף מיעוט רבים שתים…השמש זה הנר הנוסף('יוסף'). ומסתמכים אנו על הפסוק: "נר ה' נשמת אדם.
* כתוב בשו"ע שמצווה להניח את החנוכיה למטה מעשרה טפחים. ומתאימה הלכה זו לפסוק הנזכר…:"וירדו אחי יוסף עשרה…"
 ומה לגבי המחלוקת הידועה בין בית הלל ובית שמאי…?
בית שמאי:"פוחת והולך…" יום ראשון
שמונה יום שני שבע וכו'.
בית  הלל:"מוסיף והולך אחד בכל לילה"
וזה הרמז: וירדו אחי יוסף…א"חי: א' גימטריא 1 לרמז על היום הראשון. ח' גימטריא 8 לרמז על מספר נרות ההדלקה. י' ראש תיבת המילה ידליק.(בית שמאי)
ובית הלל: כתוב מיד אחרי את השם "יוסף" המרמז על הוספה: 'מעלין בקודש..ואין מורידין')
ברכת ההדלקה:" להדליק נר חנוכה" ראשי תיבות (לא לפי הסדר )'נחל'  שם קדוש גימטריא 88. ואצלינו: "וירדו אחי יוסף עשרה" ראשי תיבות בגימטריא 87 עם הכולל 88….
"לשבור בר" המילה 'בר' גימטריא 202 אם 'נשבור' את המילה 'בר' נקבל 202/2=101
ומעניין שבמסכת בבא בתרא דף קא(101) הגמרא שואלת בעניין מסוים כוכין כמה הוו? עונה הגמרא תמניא(שמונה…. )
נחזור לעניין מחלוקת בית שמאי ובית הלל ונשאל, מה סברת בית שמאי? מדוע לדעתם עדיף ירידת  מספר הנרות כל יום? לא עדיף להיות מוסיף והולך? המרמז על התקדמות גשמית ורוחנית…?
אלא….
ביום הראשון של חנוכה יש שלוש ברכות בשאר הימים שתי ברכות מרמז על כך שיש אור גדול ביום הראשון-"שהחיינו" לשון חיות (ו' בשורוק) ושמחה מיוחדת..
ומכאן יש לדעת יסוד גדול! כאשר יש לכאורה חושך גדול בחיינו והתחושה היא שאנו פוחתים והולכים (בית שמאי) פחות אור ושמחה. עלינו להפנים עמוק עמוק שבסופו של דבר יתקיים בנו: "ויהי מקץ" ל'ויהי'-לשון צער.. יהיה סוף.
"ופרעה חולם והנה  עומד על היאור"
פרעה לשון גילוי: "ופרע את ראש…" נגלה שהחלום שלנו עומד ויציב ובהחלט נגיע לאור הגדול בחיינו בזה ובבא!! שבת שלום וחג חנוכה שמח מלא באורה של תורה וישועות גדולות לכל אחד מאיתנו!
 אכי"ר.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים