תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

חייב איניש לבסומי בפוריא
פורים
כותב החידוש: ישראל עזרן

מראה מקומות: שולחן ערוך הלכות מגילה

מובא בהלכה שיש מצוה להשתכר בפורים עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, וצריך להבין היאך יתכן שחז"ל יצוו אותנו והגיע למצב שהאדם לא יודע בין ימינו לשמאלו וכחסר דעת, ומה שמובא בהלכה טעם זכר למשתה, גם זה צריך ביאור וכי גם נעשה עבירות שהיו באותו משתה "זכר למשתה".

ונראה וודאי שאין מצווה להגיע למצב שכרות כלוט באופן שעל ידו השותה יכול להגיע למכשול עוון כהפסד מצוות [ברכת המזון, תפילה, קריאת שמע].

אך א"כ מהי המצווה חייב איניש לבסומי בפוריא, נראה שהיינו שהאדם צריך לשתות באופן שיתבסם ויוכל להתרומם טפח מעל הקרקע ולצאת מתאוותיו הגשמיים, אך ודאי לא שכרות כלוט, אך עדיין צריכים אנו לבאר את הנאמר בהלכה עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, דלכאורה אי"ז רק התבסמות בעלמא אלא שכרות גמורה.

והנה באמת יש להקשות דאם הפיסקה בהלכה "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" באה להגדיר מצב שכרות כלוט שאינו יודע בין ימינו לשמאלו, א"כ מה הטעם שנקטו דוגמא זאת, שיכתבו בפירוש חייב אדם להשתכר כלוט שלא תהיה בו דעת כלל ולא ידע כלל מה זה המן ומה זה מרדכי.

ונראה בביאור העניין דהנה בעולם הזה נראה שהצלחת הרשעים זה חילול כבוד שמים, שכביכול הרשעים שעושים נגד רצון הקב"ה מצליחים ואין הקב"ה יכול לפעול כרצונו ח"ו, והצלחת הצדיקים זה ריבוי כבוד שמים, שרואים שיש שכר ועונש ועושה הטוב יצליחנו שכרו.

אך לעתיד לבוא שנראה את כל התמונה, נבין למפרע שגם הצלחת הרשעים לא היתה מיעוט כבוד שמים, אלא כל הנעשה בעולם תכליתו להרבות כבוד שמים, יש באופן ישיר כהצלחת הצדיקים, ויש באופן עקיף כהצלחת הרשעים, שנראה שכל גדולתם אינה אלא כדי להאבידם מן העולם הזה, וכמו שהמן התרומם וחשבו שהנה זה ביזוי כבוד שמים, אך למפרע התברר שכל גדולתו לא היתה אלא כדי להפילו, או ששכר הרשעים היה בבחינת משלם לשונאיו על פניו להאבידם מן העולם הבא.

וזהו עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, שבפורים ישנה אפשרות להתעלות ע"י ההתבסמות מעט ביין ולהתרומם מעל הגשמיות, ולהבין שאין הבדל בין ארור המן לברוך מרדכי, דאין המן ממעט כבוד שמים וברוך מרדכי מרבה כבוד שמים, אלא הכל מרבים כבוד שמים כל אחד במסלול שלו. 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים