תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

חייתני מיורדי בור
שמות
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת משפטים

"וְכִי יִפְתַּח אִישׁ בּוֹר אוֹ כִּי יִכְרֶה אִישׁ בֹּר וְלֹא יְכַסֶּנּוּ וְנָפַל שָׁמָּה שּׁוֹר אוֹ חֲמוֹר: בַּעַל הַבּוֹר יְשַׁלֵּם כֶּסֶף יָשִׁיב לִבְעָלָיו וְהַמֵּת יִהְיֶה לּוֹ:"

אדם יכול להזיק בין בשוגג בין במזיד
ויכול למצוא עצמו מוזק במתכוון ושלא במתכוון. אי אפשר לברוח מן הדין ועל המזיק לשלם בהתאם לנזק שיצר במציאות. כל זאת בדרך הפשט.

בפסוק המובא ישנו דבר מעניין,כאשר התורה מציינת את סוג התקלה שהביאה לנפילה, בפתיחה של המקום, מובאת המילה 'בור' בצורתה המלאה( כתיב מלא עם ו') וכאשר מופיעה מילה זו שוב לגבי כריית אותו מקום נפילה אין ההופעה באופן המלא(בר…) ומעניין מה עומק כוונת התורה…? וכן מילת 'איש' המופיעה פעמיים…לכאורה היה הפסוק יכול להיכתב בצורה אחרת: 'וכי יפתח איש או כי יכרה בור…מדוע פעמיים איש'? ובנוסף מדוע ציינה התורה את הבהמות הניזקות שהן שור או חמור,מה עומק כוונתה? ומה ניתן לדרוש על בעל הבור המשלם?

כידוע נפילות נוגעות לכל האנושות ולאו דוקא בדיני נזיקין. כאשר אנו רוצים לעבוד את הקב"ה לא מעט אנו מוצאים עצמנו בנפילות הן בניצול הזמן הן באי הקפדה על קלה כבחמורה בחוקיו ומשפטיו של הבורא. פעמים הנפילה זעירה ביותר כבר( ב' בחולם) קטן הנמצא כמחוץ אלינו(בר, ב' בקמץ בפירוש המילה בארמית.) נפילה כזו בדרך כלל אנו יוצרים לעצמינו בבחירתנו החופשית: "כִּי יִכְרֶה אִישׁ בֹּר…" עם מעידות קטנות אנו מתמודדים ומסוגלים להידבק בקודש ,ללכת מחיל אל חיל ולעסוק בתורת ה'. אך ישנם נפילות(כבור באופן השלם…) שעלולות למנוע מאיתנו להתמיד ולהוסיף בעבודת ה'.
אנו יודעים שמילת איש משויכת הן לבורא: "ה' איש מלחמה" והן לאדם נעלה ככתוב על משה רבינו: " והאיש משה עניו מאוד"
הנסיונות/ הבירורים הגדולים מגיעים לרוב(אותיות בור) מצד הבורא וזאת בכדי לפתוח לנו פתח לעליה שגשוג ופריחה רוחנית כאמור: "וְכִי יִפְתַּח אִישׁ בּוֹר"
אך כידוע הדבר הקשה ביותר למתמודד עם יצרו היא המחשבה שהוא הגורם לה בבחירתו הלא נכונה…. "כִּי יִכְרֶה אִישׁ בֹּר" ראשי תיבות( לא לפי הסדר) 'כאבי' שהרי זהו הכאב שלי….האדם בעל המעלות שחטא מורגשת נסיגתו שהרי החיסרון הלא רגיל מורגש…
אנו יודעים ש'שור' הוא כינוי ליוסף:"בכור שורו הדר". ו'חמור' כינוי ליששכר ככתוב: יששכר חמור גרם רובץ בין המשפטיים"
ליוסף (בהתאמה לפסוק) הייתה נפילה גדולה לא מעט שנים…אך ביד הבורא.
מעידתו של יששכר יכולה לבוא לידי ביטוי באי הקפדה על סדרי הלימוד וקיום התורה.
"וְנָפַל שָׁמָּה שּׁוֹר אוֹ חֲמוֹר"
מוכרחים לזכור את יסוד היסודות שאמר יוסף לאחיו: "וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב:"
"בעל הבור ישלם…" הוא הקב"ה ישתבח ויתעלה שמו, הוא בעל הבירה הוא ישלים את התמונה של כל אחד מאיתנו בין בבור בין בבר…. "לְהַחֲיֹת עַם רָב"( אותיות בר…) שהרי הכל תמיד לטובה. וממילא עצם ידיעה זו תמשיך כיסופין לבורא ולעבודתו. "כֶּסֶף יָשִׁיב לִבְעָלָיו".
שלוש המילים האחרונות:"וְהַמֵּת יִהְיֶה לּוֹ:" משמעותן לפי הדרוש הוא שהיצר הרע הנחשב כמת יהיה נשלט ולא שולט על האדם. יהיה לו= יהיה בידו. וזהו האושר הגדול ביותר -לנצח את המנסה להמיתנו.

ויהי רצון שנבין תמיד שכאשר אנו מועדים ונופלים,בהכוונה ובהדרכה נכונה עולים אנו לדרגות גבוהות לבירורים ולהסתכלות מרוממת יותר על כל המציאות כולה כנאמר במועדים; מועדים- לשמחה…
שנזכה!

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים