תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

ים ויבשה
שמות
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"ויאמר ה' אל משה אמור אל אהרן קח מטך ונטה ידך על מימי מצרים על נהרותם על יאריהם ועל אגמיהם ועל כל מקוה מימיהם ויהיו דם והיה דם בכל ארץ מצרים ובעצים ובאבנים …….ויאמר ה' אל משה אמור אל אהרן נטה את מטך והך את עפר הארץ והיה לכנים בכל ארץ מצרים"

המכות באו על פרעה המצרי, כי הוא לא עמד בדיבורו באופן מחזורי. הוא הבטיח אני אשחרר את ישראל לחופשי, אבל בסוף הסתבר שהוא התכוון שישחרר מהכלוב את התוכי שלו ביום שישי. הוא הבטיח שהוא יפסיק לשעבד את ישראל, כי הם לא עבדים נרצעים, אבל בסוף הסתבר שכוונתו היתה שהוא לא ישעבד אותם בלילה בזמן שגם כך הם ישנים על המצעים.

בקיצר עם אחד כזה שקרן, אין מה לנהל משא ומתן, אלא תלמדו מחושים בן דן- ישר לתת מכות כי חבל על הזמן. כי אוטוטו חודש ניסן, וצריך להספיק לצאת ממצרים, עוד לפני שהבצק יטפח ויהפוך ללחם מוכן…

אז מילא פרעה לא עומד בדיבורו, אבל איך יתכן שגם הקב"ה לא? הרי הוא אמר למשה לפני כן-
אהרון "הוא יהיה לך לפה ואתה תהיה לו לאלהים. ואת המטה הזה תקח בידך אשר תעשה בו את האותות". הכוונה היא- שאהרון, הוא זה שידבר לפני פרעה, ואתה משה, זה שתכה את פרעה.

אז למה במכות הראשונות, ה' מצווה את משה שאהרון, הוא זה שיכה את היאור ואת העפר?

אז התשובה הידועה היא, כי בזמן שמשה היה תינוק בן 3 חודשים, אז אמו יוכבד השיטה אותו בתיבה ביאור. אז מכיוון שהיאור לא הטביע אותו, אז משה בתור הכרת הטוב, לא יכול כעת להכותו.
וכן, בזמן שמשה גדל אצל פרעה ויצא מהארמון אל אחיו, אז הוא ראה איש מצרי מכה איש עברי. ואז משה קם ומבלי שיראו הרג את המצרי והטמינו בחול. אז מכיוון שהעפר הסתיר את המצרי שמשה הרג, אז משה בתור הכרת הטוב, לא יכול כעת להכותו.

אך אני חושב שיש כאן מסר נוסף והפעם הוא מופנה כלפי פרעה.
פרעה, אתה זוכר שאצטגנניך ראו שעתיד להיוולד מושיע לישראל שסופו ללקות על המים? ואתה זוכר שבגלל זה גזרת כל הבן הילוד היאורה תשליכהו?
אז הנה גזרת וזה לא עזר לך. כי אותו מושיע שרצית שהמים יטביעו, עדיין חי וזהו אני. כי בניגוד לרצונך, המים שמרו עלי. ולכן אני לא מכה אותם.

פרעה, אתה זוכר שיועציך שמעו שהבן המאומץ שלך הרג מצרי והבינו שזהו המושיע של ישראל ולכן חיפשת להורגו?
אז הנה זה לא עזר לך. כי אותו אחד שרצית להרוג, עדיין חי וזהו אני. כי בניגוד לרצונך, להרוג אותי ולהטמינני בחול, החול שימש אותי להטמנת המצרי כדי לטשטש את מה שעשיתי, ואחרי זה הוא גם טשטש את צעדי כדי שלא תדע לאן ברחתי. ולכן אני לא מכה את העפר.

במילים אחרות פרעה- אתה לא יכול לשנות את מה שאלוקים קבע.
אם אלוקים קבע שיוולד מושיע לישראל והוא יכה את המצרי שפגע ביהודי, כי הגיע זמנו של עם ישראל להיגאל על ידו, אז זה מה שיקרה, בין אם תרצה ובין אם לא.

ולכן, אם תנסה למנוע מהמהלך האלוקי שנקבע מראש, לצאת לפועל? אז גם אותך אני אטמין בחול…. של כינים.
אבל אם תהיה כמו המים והעפר שסייעו למהלך האלוקים להתממש, אז המים לא יטביעו אותך כמו שניסת להטביע אותי, אלא תצא חי מקריעת ים סוף, שנאמר "לא נשאר בהם עד אחד"

ואומרים חז"ל שכל המצרים טבעו חוץ מאחד. מי זה?
זהו פרעה. למה?
כי הגיע להכרה שה' אחד…

ואיך ממשיך שם הכתוב ?
"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים".
אז אולי בזכות היבשה שהטמינה בתוכה את המצרי, ובזכות המים שלא הטביעו את משה, אז נעשה על ידם קידוש ה' גדול בקריעת ים סוף שהביאו את כל העולם באותו זמן להבנה שמה שה' קבע, זה מה שיקרה בין אם נרצה ובין אם לא…

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

היצר שדוחף

מגילת אסתר פרק ב פסוק ט כתוב " וישנה ואת נערותה לטוב ….. "

פרשת משפטים

פורים – מידת השמחה

מה פשר מנהג אכילת אוזני המן, ומדוע זכה המן שמבני בניו ילמדו תורה בבני ברק, ושהמחנך הדגול יצא ממנו

עלון וטהר לבנו – פורים חידושים מקוריים וחיזוקים נפלאים

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים