תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

יש שכר לפעולתך
במדבר
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: במדבר

לְיִשָּׂשכָר נְתַנְאֵל בֶּן צוּעָר:

ישנם הטועים בהלך חשיבתם ובאים בטענה שלכל מעשה טוב ואף הגדול ביותר אין תגמול בעולם הבא שהרי  עולם זה הינו בלתי נראה ושמא אינו קיים…ועוד טענתם היא שלא שבו משם ולא סופר מה ההתרחשות שם. עלינו לחיות לא רק מתוך אמונה, אלא בידיעה ברורה שישנו שכר על כל מעשה טוב שאנו עושים הן בעולם הזה והן בעולם הבא.

בעולמנו זה עצם ההרגשה הטובה שנלווית לאחר קיום הרצון העליון מהווה בחינת שכר. אך התגמול העתידי לעולם שכולו טוב די נסתר מאיתנו…באים חז"ל  ומגלים לנו ש"צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה. אין אמירה זו מוסיפה מידע רב על מהות קבלת שכרנו  אך ודאי הוא הדבר שהשכר  גדול ביותר.

"לְיִשָּׂשכָר:" מגלה לנו תורתנו הקדושה דרך רמז בשם 'יששכר'  ש:יש-שכר!

וש… "נְתַנְאֵל", ניתן הוא ע"י האל.

ומה ניתן לדרוש על: "בֶּן צוּעָר?

כידוע ישנה השתדלות המלווה בהרגשת שמחה וישנה השתדלות המלווה בהרגשת צער. ב'הווא אמינא' הייתי חושב שהשכר ישולם  רק כאשר נעשית ההשתדלות באופן הראשון- מתוך שמחה,שהרי ישנו ביטוי של הזדהות עם העשייה. מלמדים אותנו חכמינו שישנו ערך גדול לדבר הנעשה בצער שהרי: ל'פום צערא אגרא' ביטוי המלמד על המסירות נפש של האדם הפועל ושלמרות הקושי נמשך קיום המעשה. וממילא: "בֶּן צוּעָר…."

ובנוסף,ישנם פעמים שאנו מתחילים לעשות רצונו יתברך וכאשר אנו נתקלים במניעות מיד אנו נעצרים מהעשייה עקב הקושי והצער שבדבר …עלינו לדעת ולזכור שאין הצער מקרה אלא נסיון מן השמים המגיע ישירות מן האל.  והדבר רמוז במילים: "נְתַנְאֵל בֶּן צוּעָר" וע"י כך יותר קלה ההתמודדות.

ניתן לדרוש את מילת נתנא"ל בראשי תיבות:נלמד תורה, נקיים את לימודנו… ב"ן ראשי תיבות בלי נעימות… 'צוּעָר' אותיות 'עוצר…' אף הפוך בה, כנזכר,כאשר ישנו סוג של צער…עלינו להבחין מה המקור לדבר- "נְתַנְאֵל": נתן- אל(להגדיל את הנסיון והשכר…)וממילא התוצר להשתדלות הוא גדול כאמור "בֶּן…" מילה המבטאת את השכר הנכסף ע"י כולם -פרי בטן…מציאות חדשה ונעלית. ומעניין שהערך המספרי של המילה: נְתַנְאֵל הוא 531 כמניין: 'קל- את' מילים המרמזות על קלות העשייה מא' עד ת' כאשר ישנה ההבנה שכל הנסיונות הינם מן האל…

אך עדיין קשה הוא הדבר, כאשר ישנו צער מניין נשאב כוחות נוספיםלהתמודד? נכון הוא שעצם הידיעה  שהכל מאיתו יתברך מקילה, אך ההתמודדות בצער מורכבת ומסובכת…

כדי לצאת מסבך זה עלינו להבין דבר נוסף… היצר הרע נראה כיועץ אך בסופו של דבר מתגלה כרועץ…אותיות "צוער"

עצת היצר היא שנמנע מפעולות ברוכות ושנשאר בבטלה ומתוך כךנרוויח שלווה ורגיעה. אך כידוע מדברי חז"ל :הבטלה

מביאה לידי שיעמום וכו'.

כאשר ישנה ההבנה שהיצר הוא המנסה למנוע ולהשבית לא מתוך אמת אלא מתוך שקר גדול, נאזור כוחות מופלאים ונשיב מלחמה השערה.

ויהי רצון שנעשה הכל לכבודו יתברך  בשמחה גדולה איכ"ר.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים