תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

כיוון ששמעו ישראל נגעים- התיראו
ויקרא
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת והיה בעור בשרו לנגע צרעת והובא אל אהרן הכהן או אל אחד מבניו הכהנים" (ויקרא יג, ב,)

התורה הקדישה שתי פרשות שלמות- תזריע מצורע, העוסקות בגעים.

אומר המדרש- כיוון ששמעו ישראל תורת נגעים, התיראו.
אמר להם משה- אלו הנגעים (מיועדים) לאומות העולם, אבל לכם לאכול לשתות ולשמוח(בתענוגים)"

ואני שואל את עצמי:
1- הרי תורת הנגעים באה על לשון הרע. אז מה יש לפחד מהנגעים?
אתם לא רוצים נגעים? אל תדברו לשון הרע.
2- אם הדרך להנצל מהנגעים, זה לא לדבר לשון הרע, אז למה משה אומר לישראל- תלכו לאכול לשתות ולשמוח. וכי זו הדרך להינצל מהנגעים?
3- אם נגעי צרעת באים על לשון הרע, ואיסור לשון הרע, זה אחד מתריג' מצוות שנאמרו לישראל, אז מה שייך שנגעים אלו יבואו על הגויים? (הרי ה' לא מביא מכה שאי אפשר להרפא ממנה. אז ישראל שיש לו צרעת, הולך לכהן ומתרפא. מה יעשה גוי עם צרעת?)

אלא נראה לי לומר, שהסיבה שישראל התיראו, זה משום שטבעו של האדם זה לדבר (מבין 4 דרגות הבריאה- דומם, צומח, חי, האדם נקרא- מדבר).
אז אם מטבע הדברים, אדם אוהב לדבר ולדבר ולדבר, אז לא מן הנמנע שנדבר גם לשון הרע. ואם כך, אז מוכרח שיבואו עלינו נגעים. ומזה הם התיראו.

ע"פ זה אני חושב שלזה התכוון משה כשענה להם- לכו לאכול לשתות ולשמוח. מה הכוונה?
התורה נקראת לחם, שנאמר "לכו לחמו בלחמי"
והתורה נקראת גם מים, שנאמר "הוי כל צמא לכו למים".
נכון שמטבעו של האדם זה לדבר. ומכיוון שכך, אז ברגע שהבור ריק אין בו מים ואין בו לחם, והכוונה בשניהם ברגע שהאדם לא עוסק בלדבר דיברי תורה, אז נחשים ועקרבים יש בו. הכוונה שהוא מתעסק בלהכיש (כמו נחש) ולעקוץ (כמו עקרב) אנשים עם הלשון הרע שלו.

ולכן, הדרך להמנע מלשון הרע, זה לא לשתוק. כי טבעו של האדם זה לדבר ולדבר ולדבר.
אלא הדרך להמנע מלשון הרע, זה לדבר דברי תורה.

ע"פ זה מובן אולי, מדוע משה אמר לישראל שהנגעים הם לאומות העולם. למה?
כי להם אין תורה להגות בה. ומכיוון שכך, אז אין להם אפשרות להנצל מלשון הרע.

אך עדיין נשארת השאלה- אמרנו שנגעי צרעת באים על לשון הרע, ואיסור לשון הרע, זה אחד מתריג' מצוות שנאמרו לישראל, אז מה שייך שנגעים אלו יבואו על הגויים?

ועוד יש לומר, שאע"פ שהתורה יכולה למנוע מאיתנו לדבר לשון הרע, אעפ"כ, יש מקום לחשוש מלשון הרע. ואולי בגלל זה, כיוון ששמעו ישראל תורת נגעים, התיראו.

אלא אני חושב לומר ע"פ דברי חז"ל שאמרו- "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה".
ונשאלת השאלה- למה חז"ל אמרו- מעבירין ולא מבטלין?
והתשובה היא, שאחרי שהאדם חטא, אז מידת הדין תובעת להענישו.
וגם אם הוא שב בתשובה, אין מידת הדין מוותרת, ולכן אי אפשר לבטל את העונש.
(יש לציין שהאפשרות לחזור בתשובה, באה מצד מידת החסד. ואולי בגלל זה, מידת הדין לא מקבלת את האפשרות לחזור בתשובה).
אז מה ה' עושה?
"ונתתי אדם תחתיך". מעביר את העונש שהיה מגיע לאותו יהודי שחטא ושב בתשובה, אל איזה גוי במקומו.

ע"פ זה אני חושב שלזה התכוון משה כשענה להם-
אלו הנגעים לאומות העולם. מה הכוונה?

הכוונה היא, שאם תשובו בתשובה, אז אותם נגעים שמידת הדין תובעת בכל מקרה להביא על מי שחטא, יבואו על אומות העולם במקום עליכם.

שנאמר "והסיר ה' ממך כל חולי וכל מדוי מצרים הרעים אשר ידעת לא ישימם בך ונתנם בכל שנאיך"

ברגע שישראל שמעו זאת, אז הם הלכו לאכול, לשתות ולשמוח.

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים