תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

כמגדל דוד צאורך
שיר השירים
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"כמגדל דויד צווארך בנוי לתלפיות".

שלמה המלך, מכנה כאן את בית המקדש בתור צוואר. למה?

ישנם שני דימויים בין המקדש לצאוור:

1- הדימוי הראשון הוא בתפקידים שלהם. שכן לצוואר יש שני תפקידים:

א'- הצוואר מעלה את האוויר לדיבור מהריאות אל הפה. ובמקביל, מוריד את האוכל מהפה אל שאר חלקי הגוף. ולכן יש בצוואר שני צינורות- קנה ווסט.
דרך הקנה, עובר האוויר (קנה הנשימה).
דרך הוסט, עובר האוכל (אפשר אולי לרמוז זאת בכך ש-  אוכל = 57. ובהיפוך מספרים ל- 75 = וסט).
ואלו גם שני התפקידים של בית המקדש.  דבר ראשון- ממנו עוברים התפילות ועולות מלמטה לשמים. ודבר שני במקביל, דרכו עובר השפע שיורד מהשמים אלינו למטה.

בית המקדש היה בחלקו של בנימין, והאבן שלו בחושן, היא- ישפה :
ישפה + בנימין = המשביר.

מקדש, אותיות- דמשק. הכוונה שמבית המקדש, אתה דולה ומשקה את כל העולם בשפע.

2-  הצוואר מחבר בין הראש לגוף. לכן הצורה של הצוואר, היא כמו האות ו'. כי האות ו', מסמלת חיבור- אני ואתה, תפוח ואגס, אתמול והיום וכו'…
ז"א שהתפקיד של האות ו', הוא לחבר שני דברים לאחד. וזה נרמז בשמה של האות ו' – "ואו" בגימטריה = 13 = בגימטריה- "אחד".
אם נשים ל נראה שגם המספר 1, דומה בצורתו לאות ו .
אז כשם שהאות ו' מחברת שני דברים לדבר -1, כך גם התפקיד של הצוואר, הוא לחבר בין הגוף (המעשה) שלמטה לראש (המחשבה) שמעל- לאדם אחד. וזה רומז לבית המקדש, המחבר בין הארץ (החומרית) שלמטה, לשמים (הרוחניים) שמעל.

ע"פ זה מובן אולי, מדוע חז"ל אמרו שהאות ו', היא אות האמת. כי האמת היא דבר שמחבר בין הכול, מההתחלה עד הסוף. וזה נרמז בכך שהמילה "אמת", מורכבת מהאות הראשונה- א', ומהאות האחרונה- ת', ומהאות האמצעית- מ', שמחברת בין ההתחלה לסוף. לכן גם כל העמודות בספר תורה, מתחילות באות- ו'….

ע"פ זה חשבתי לומר על הפסוק- "כמגדל דוד צווארך", שהמילה "צווארך, זה נוטריקון:
צורת וו ארך.

ולמה ארוך? אולי כי בזכות בית המקדש, הקב"ה מאריך לנו את אפו…

 

אז שלמה המלך קורא לבית המקדד צווארך, אבל למה הוא מכנה אותו גם כמגדל דוד?

אולי בגלל שדוד אביו, הוא זה שרצה לבנות את בית המקדש. וכל חייו המקדש היה חקוק בליבו. ואפשר אולי לרמוז זאת שהאות האמצעית שבשמו של דוד היא- ו' לרמוז לבית המקדש. 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים