תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

כנגד איזה בן הכי חשוב, דיברה התורה?
פסח
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"כנגד ארבעה בנים דיברה התורה- חכם, רשע, תם ושאי ויודע לשאול".

ההיגיון אומר, שהחכם הוא החשוב מכולם. מה עוד שהוא נמצא בראש הרשימה. ואם כך, אז מי שנמצא בסוף, הכי פחות חשוב.

 

אך אני חושב שההיפך הוא הנכון. את זה שרוצים להתעסק בו, משאירים אותו חסוף. כך שזה שאינו יודע לשאול, הוא מרכז הסדר. שכן, חכם, רשע, תם, שואלים כל השנה ולא מחכים לליל הסדר כדי לקבל תשובה. כך שלא צריך לעורר אותם לשאול. אבל זה שאיננו יודע לשאול כל השנה, אז בליל הסדר התפקיד שלנו לעורר אותם לשאול. ולכן כל ליל הסדר, נעשה בשינויים משאר הלילות האחרים, כדי לעורר אותו.

 

אך חשבתי לתת סיבה נוספת מדוע הוא מרכז הסדר. 

וזה משום שאם נסתכל לאחור ונראה מה הוביל לשעבוד מצרים?
אז זה כמובן מכירת יוסף לעבד במצרים.
ומה הוביל את האחים למכור אותו לעבד?
זו העובדה שהביא דיבה רעה עליהם לאביו.

יוסף היה רואה אותם מתעמרים בבני השפחות, אז הוא הולך לספר זאת לאביו.
יוסף היה רואה אותם מתרעבתנים על אבר מן החי, אז הוא היה הולך לספר לאביו.
יוסף היה רואה אותם מתרועעים עם בנות הארץ, אז היה הולך לספר לאביו.

באיזה שהוא שלב, כתוב "ויגער בו אביו". אז אם בזכות יוסף, אתה יודע שהבנים שלך לא בסדר, אז למה אתה יעקב אביו, גוער ביוסף ולא בהם?

כי בתכלס הם לא עשו שום דבר רע. פשוט יוסף ממבט ראיה שלו, חשב שהם עושים משהו רע. אבל הם לא. ולכן לא היה שייך לגעור בהם.

ואם כך אז מה יוסף היה צריך לעשות?

היה צריך לפנות אליהם ולשאול- למה אתם עושים כך ולמה כך?

אז אם יוסף במקום לשאול, ישר הסיק מסקנות ורץ לספר לאביו, אז אפשר לומר שיוסף הוא- אחד שלא יודע לשאול ואולי על זה גער בו אביו.

מעניין שהמילה- גער, זה אותיות- רגע.
וזה אולי בא לומר, תרגע, תעצור לרגע, תשאול, תחקבדוק ואז

אתה רואה משהו שלא מסתדר לך? תשאל. אל תסיק ישר מסקנות ותרוץ לספר הלאה את מה שראית.

יוצא אם כך, שבגלל אחד שלא יודע לשאול, ירדנו למצרים. לכן בליל הסדר המציין את יציאת מצרים, עלינו לדאוג שאף אחד מבנינו, לא יהיה בגדר אחד שלא יודע לשאול. אךא נלמד אותם שלא יתנו לחיים לעבור כך, ושלא יסיקו מסקנות בעצמם, אלא שילמדו להתבונן ולשאול…

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים