תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

להגיע אל "הסיבה הראשונה" רק על-ידי התבוננות
ישעיהו
כותב החידוש: דניאל זרקון

מראה מקומות: ישעיה פרק א פסוק ט ועיין בספר הכוזרי מאמר ראשון פסקה סט והלאה

הנביא ישעיה (א, ט) אומר: "יָדַע שׁוֹר קֹנֵהוּ וַחֲמוֹר אֵבוּס בְּעָלָיו יִשְׂרָאֵל לֹא יָדַע עַמִּי לֹא הִתְבּוֹנָן".

   ביאור הדברים, שהשור מכיר את "קונהו", את הבעלים שלו ויודע לחזור אליו מתוך ידיעה שהוא ונתן לו את מאכלו.

   ואילו החמור לעומתו, אין לו אלא מה שעיניו רואות – ומול עיניו הוא רואה את האבוס, "אבוס בעליו", וזה מה שהוא מכיר, אז הוא חוזר אל האבוס שם נמצא האוכל, אבל אינו מכיר בבעלים הממלא את האבוס באוכל עבורו.

   הנביא אומר על אותם אנשים שלא מבקשים להתבונן, ורואים הכל בשטחיות וחושבים שה"טבע" פועל ועושה הכל.

   נצייר לעצמנו אם בסיום הנסיעה, יגש הנוסע אל הסוס ויתן לו את חמשת הרובלים ויודה לו וילך לדרכו, באומרו ש"הסוס הוא זה שהביאני למחוז חפצי". אכן הסוס יש בו הכח להלוך במהירות, אך היה כאן אדם שהנהיג את הסוס כדי שילך בדרך ישרה ולא יוביל את הנוסע הלז לפי תאום.

   זוהי התבוננות קלה מאד, שכל אחד מבין שהתשלום והתודה מגיעים לעגלון המנהיג ולא לסוס.

   ולכן, אומר הכוזרי (מאמר ראשון אות סט והלאה) מי שמתבונן ומנסה להבין דבר מתוך דבר יגיע אל ה"סיבה הראשונה" המפעילה כל דבר, והיא "רצון ה' יתברך".

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים