תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

להיות עשיר באמת…
דברים
כותב החידוש: ברוך חורב

מראה מקומות: פרשת דברים

{א} וַנֵּ֜פֶן וַנִּסַּ֤ע הַמִּדְבָּ֙רָה֙ דֶּ֣רֶךְ יַם־ס֔וּף כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבֶּ֥ר יְהוָ֖ה אֵלָ֑י וַנָּ֥סָב אֶת־הַר־שֵׂעִ֖יר יָמִ֥ים רַבִּֽים׃
{ג} רַב־לָכֶ֕ם סֹ֖ב אֶת־הָהָ֣ר הַזֶּ֑ה פְּנ֥וּ לָכֶ֖ם צָפֹֽנָה׃

לכל אחד מאיתנו יש רצון לגדול ולפרוח.יש הרוצים יותר לשגשג מבחינה גשמית ויש הרוצים יותר מבחינה רוחנית.

בעניין הגשמי חז"ל אומרים:"אוהב כסף לא ישבע כסף, יש לו מנה רוצה מאתיים."
הרדיפה אחר הממון עלולה למשוך את האדם עד סוף ימיו( 'דרך ים סוף…') שהרי כאשר יש לו מאתיים רוצה ארבע מאות וכן הלאה…
אך כיצד עוצרים תאוה זו? והאם בכלל הדבר אפשרי?
זה כנגד זה עשה ה'…
על התורה נאמר:"עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר"
כאשר אדם שותל זרע של עץ באדמה לאחר מספר ימים יתחיל הזרע לנבוט ולאט לאט יצא גזע עם ענפים מלאים בפירות מתוקים, כאשר מפירות אלו ניתן לחזור על התהליך בריבוי עצי פרי. וכבר אמר דוד המלך בספר תהילים: "…כי אם בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה…"והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעיתו וכל אשר יעשה יצליח". -ניצול הזמן בעסק התורה מוליד שמחה והצלחה בכל מישור קיים.
ועל עניין זה רמז לנו הקב"ה: " כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו"
הלקח הוא התורה הקדושה.
כאשר נתבונן נראה שהמילה 'לקח' בגימטריה שווה ל 138( ל-30. ק-100. ח-8.) ובאופן מופלא הערך הנזכר שווה בדיוק למילה 'הצלחה'! (ה-5. צ-90. ל-30. ח-8. ה-5.)
יש הבוחרים להתעסק בחייהם בכסף ויש הבוחרים להתעסק בעץ- עץ החיים, עסק התורה הקדושה. אמנם יש תאוה לממון אך ישנה גם תאוה חיובית לתורה הקדושה: "גרסה נפשי לתאוה" ומעניין שהגימטריה של המילים 'כסף' ו-'עץ' שווה…160.
כתוב בפסוק: "ונסב את הר שעיר ימים רבים". 'שעיר' אותיות 'עשיר'…עניין תאוות הממון…'שעיר ימים' סופי תיבות מר. מעצם ההסתובבות כל הזמן סביב הכסף תיוולד מרירות שהרי תאוה זו מרחיקה את האדם מעסק התורה ומקירבה לקב"ה.
לכן משה אומר לעם ישראל: "רב לכם סב את ההר הזה…פנו לכם צפ(ו)נה" מי שרוצה להעשיר יצפין, ימשיך בהתנהלות זו אך ודאי הדבר שלא חיפוש זה יביא את הברכה…
אם נקיים את דברי הגמרא בנדרים מא. "אם דעת קנית" ממילא – מה חסרת? לא נרגיש חסרון ונתנהל באופן הנכון של:" יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" הווי ממעט בעסק ועסוק בתורה. עיקר וטפל…"כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה"
ויהי רצון שנחיה מתוך עמל תורה ובכך נזכה לאושר אמיתי בזה ובבא, אכי"ר.

אהבת? שתף את החידוש

תגובה אחת

  1. בעניין הגשמי שהזכרת מדברי חז"ל אוהב כסף לא ישבע כסף וכו' וכו'.
    יש הרבה בחז"ל שכתוב להפך, ומפורש בפסוק 'ברכת ה' היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה' וכל ברכות התורה אם בחוקתי תלכו וכו' וארץ זבת שלב ודבש וכו' זה שפע גשמי, וזוהי כל השאיפה לימות המשיח, לימים של רוחניות עם רוגע ושפע עצום מהבחינה הגשמית כמבואר ברמב"ם תשובה ט'. 'כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהיה להם נוגש ומבטל' 'וישפיע לנו כל הטובות המחזיקות את ידינו לעשות התורה כגון שובע ושלום ו ר ב ו י כ ס ף ו ז ה ב כדי שלא נעסוק כל ימינו בדברים שהגוף צריך להן אלא נשב פנויים ללמוד בחכמה ולעשות המצוה כדי שנזכה לחיי העולם הבא'.

    כסף זה דבר טוב ונפלא שיכול להציל ממוות בנתינת צדקה!
    ובעיקר זה הדבר שמחזיק את התורה! ואם אין קמח וכו'.

    המסקנה היא ששני צדים למטבע.
    אפשר שעשירות וריבוי הנכסים ירבה דאגה. אבל אפשר גם וזאת חובה לזכור כשמדברים על גשמיות שלא יוסיף עצב עמה!
    לגשמיות עם כוונה קדושה, ראוי ורצוי להתאוות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

רצון פנימי של דוד המלך

תפילין איך התחיל הסיפור והמצווה

למי הפתילים..

מסע החיים

כי אין הצר שווה בנזק המלך

בכך מסתיים שבחה של אשת רבי עקיבא?

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים