תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

למה ה' פייס את הלבנה?
שמות
כותב החידוש: שחר שמואל

מראה מקומות: מדרשי חז"ל

"החודש הזה לכם ראש חודשים" (שמות יב, ב,)

כשם שהקב"ה ברא את העמים ואת ישראל, כך הוא ברא את השמש ואת הלבנה.

את השמש הוא נתן לגויים שימנו את השנה ע"פ סיבוב שלם של כדור הארץ סביב השמש. ואילו את הלבנה הוא נתן לישראל, שנמנה את השנה ע"פ 12 סיבובים שלה סביב כדור הארץ.

אך צריך לדעת עוד משהו- כשם שלפני חטא אדם הראשון, לא היה הבדל בין ישראל לעמים, כך גם בהתחלה לא היה הבדל בין הלבנה לשמש, שנאמר "ויעש אלהים את שני המאורות הגדולים"

כך שהלבנה היתה בהתחלה גדולה ומאירה כמו השמש.

אך אז הלבנה קינאה בשמש שהיא גדולה כמותה ובאה בטענה לקב"ה ואמרה לו, שלא ראוי שיהיו שני מלכים גדולים (אני והשמש) תחת כתר אחד (כיפת השמים). והתכוונה בכך, שהקב"ה יקטין את השמש ורק היא תשאר גדולה.

אז הקב"ה אמר לו- את צודקת, אך לא הקטין את השמש אלא אותה- את הלבנה, שנאמר "את המאור הגדול לממשלת היום ואת המאור הקטן לממשלת הלילה".

אז היא חזרה אליו שוב פעם וטענה- וכי בגלל שאמרתי לך דבר הגון, אז אתה מקטין אותי?!

(אם הקטנת אותי, אז זה אומר שדברי מצאו חן בעיניך שלא ראוי שגם אני וגם השמש נשאר גדולים.
אך מצד שני, אם דברי מצאו חן בעיניך, אז למה הקטנת דווקא אותי?!)

אז הקב"ה פייס אותה והוסיף לה עוד גורמי שמים מסביבה, שנאמר "ואת המאור הקטן לממשלת הלילה ואת הכוכבים".

ולא רק זה, אלא שגם החליט שישראל יקבעו את המועדים שלהם, ע"פ הלבנה, שנאמר "החודש הזה לכם ראש חודשים"

ואני שואל- הרי הלבנה היא זו שהביאה את זה על עצמה, אז מה היא רוצה? למה היא מצפה?

אני חושב שאת התשובה אפשר אולי למצוא ע"פ המסופר בתחילת ספר שמואל.

"ויהי איש אחד מן הרמתים צופים מהר אפרים ושמו אלקנה בן ירחם בן אליהוא בן תחו בן צוף אפרתי. ולו שתי נשים שם אחת חנה ושם השנית פנינה ויהי לפנינה ילדים ולחנה אין ילדים".

אז מה עשתה פנינה כדי לגרום לחנה כדי שגם לה יהיו ילדים? ציערה אותה.

פנינה באה אל חנה ואמרה לה- תיראי איזה ציור יפה הילד שלי הביא מהגן… תיראי איזה שמלה יפה קניתי לבת שלי…. את יודעת שהבן שלי קיבל ציון 100 במבחן בתנ"ך?! הוא מאד מחונן וגם מחונך חחח.
והבת שלי רחל, שבוע הבא יש להם הצגה בבית ספר ואנו ההורים מוזמנים לבוא לראות ולעודד… חבל שגם לך אין שם איזה ילד….

חז"ל אומרים, שפנינה התנהגה כך, לא חלילה מרוע לב, אלא מתוך רצון לגרום לחנה לקנא בה ולבכות, ובכך לזכות לבן.
אך למרות שלפנינה היתה כוונה טובה, חז"ל אומרים שהיא נענשה. וכאשר חנה סוף סוף נפקדה בילדים, אז על כל בן שנולד לחנה, לפנינה מתו שניים.

ולכאורה אם פנינה, היא זו שגרמה בעקיפין שיהיו לחנה ילדים, אז מגיע לה שכר, לא עונש. אז למה אם כן, היא בכול זאת נענשה בזה שמתו ילדיה?

להראות לנו מהי החומרה בלצער מישהו גם אם זה לטובתו.

ע"פ זה מובן אולי, מדוע אחרי שה' העניש את הלבנה והקטין אותה, הוא בכול זאת פייס אותה למרות שהיה מגיע לה עונש. למה?

להראות את החומרה בלצער מישהו גם אם זה מגיע לו.

ובמה הוא פייס אותה? בכך שישראל יחדשו את החודש ויקבעו את המועדים ע"פ הלבנה.
ודבר נוסף, שגדולי ישראל יקראו על שמה של הלבנה (המאור הקטן), כמו- שמואל הקטן.

ע"פ זה הייתי אומר, שהשמש מסמלת את פנינה. ואילו הלבנה שקינאה בשמש, מסמלת את חנה.
אז מכיוון שה' הקטין את הלבנה אך בסוף פייס אותה בכוכבים, כך ה' פייס את חנה ונתן לה בסוף ילדים.

((( אגב, למה פיוס הלבנה נעשה ע"י כך שה' נתן לה מסביבה כוכבים?
אולי משום שהלבנה רצתה שה' יקטין את השמש, כדי שהיא תרגיש גדולה.
אז אם את רוצה להרגיש גדולה, אז אתן לך את הכוכבים מסביבך, כדי שמעליהם, כן תרגישי גדולה. )))

כעת מובן אולי, מדוע המצווה הראשונה שניתנה לישראל, היא קידוש החודש ע"פ הלבנה.

וזאת אולי כדי לומר לנו-
מצד אחד, אני כעת נותן לכם את תריג' המצוות. ואם לא תקיימו אותן, אז תיענשו.

ואם כך, אז אתם יכולים לומר לי- אז למה שנרצה את המצוות? האם כדי להיענש?!
תן לנו להיות כמו הגויים- ללא מצוות וללא עונשים…

אז הקב"ה אומר לנו כביכול, דרך מצוות קידוש החודש ע"י הלבנה- נכון שאם לא תקיימו מצוות, אז תיענשו.
אך מצד שני, כמו שפייסתי את הלבנה על כך שהענשתי אותה, כך אני עתיד לפייס גם אתכם על כל הצער שגרמתי לכם על כך שלא קיימתם מצוות.

לעומתכם, כמו שפנינה שציערה את חנה, נענשה בסוף, בכך שמתו ילדיה, למרות שהיא עשתה זאת, רק כדי שלחנה יוולדו ילדים, כך אתנהג עם הגויים שמונים לשמש המסמלת את פנינה
אני אעניש אותם בסוף, על כל הצער שהם גרמו לכם, למרות שהם עשו זאת, רק כדי שתחזרו בתשובה. חמה?

להראות להם מהי החומרה בלצער מישהו גם אם זה לטובתו, וגם אם זה מגיע לו.

אהבת? שתף את החידוש

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים