תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

למה ומדוע שבית המקדש ייראה כמו ים?
סוכה
כותב החידוש: ישראל

מראה מקומות: סוכה נא- נב

מי שלא ראה בהמ"ק בבנינו לא ראה בנין מפואר מעולם.

מאי היא?

אמר אביי ואיתימא רב חסדא זה בנין הורדוס…

סבר למשעיין בדהבא,

אמרו ליה רבנן: שבקיה, דהכי שפיר טפי דמיתחזי כאדותא דימא (סוכה נא ע"ב). 

 

מבואר שחכמי ישראל הבינו כי יש קשר בין בית המקדש לים ולכן חשוב שבית המקדש אכן ייראה כים.

אך לא מבואר, מדוע אכן יש חשיבות בכך? ושאלה נוספת: מדוע אם כך לא היה אף המקדש הראשון עשוי כים?

התושבה מסתתרת בעמוד הבא, בדף נב ע"א, בו אומרת הגמרא על יצר הרע: 'את פניו אל הים הקדמוני' שנתן עיניו במקדש ראשון והחריבו. זאת אומרת שבית המקדש נחשב ים.

וכך מבאר רש"י על אתר:

פניו אל הים הקדמוני  – המקדש הראשון שהוא כים שהיו הכל נקבצים שם כים שכל הנחלים הולכים אליו:

אך צ"ע מדוע מדגיש זאת רש"י רק על ביהמ"ק הראשון, בזמן שהמשך הגמרא דורשת את המשך הפסוק – אל הים האחרון – על מקדש שני, כאשר לכאורה ההסבר הוא אותו הסבר!

אלא, כנראה שבית המקדש הראשון היה באמת כים שהכל נקבצים אליו כים, כל היהודים גרו בארץ חמדת אבות, כל מלכי העולם הכירו בו, והוא היה תל תלפיות.

אך הבית השני כבר היה במעמד אחר, אחרי החורבן הצטמצמו אומות העולם שהגיעו לביהמ"ק, וגם היהודים עצמם כבר נשארו חלקם בבבל הרחוקה אף בזמן הבית, ולכן ראו חז"ל צורך דווקא אז לשוות את מראה בית המקדש כים כדי להזכיר את הכבוד שהיה לו בעבר.

 

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

מלאכת חורש

מקום ארון אינו מן המידה

מה בין: "וְאֵין מַיִם לִשְׁתֹּת הָעָם" לבין: "וְלֹא הָיה מַיִם לָעֵדָה"? 

פרשת תרומה

פרשת תצווה

בלבבי משכן אבנה

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים