תודה לאתר רשות היחיד על התרומה האדירה לפרויקט

למה מרדכי הוצרך לכפר על שלא השתחווה להמן
אסתר
כותב החידוש: דניאל בר

מראה מקומות: גלגולי נשמות (אות ל), מלבי"ם (פרק ג' פס' א-ה.),תוש"ע (יו"ד סימן קנ' סע' ד.), שו"ע(או"ח סימן קיג' סעיף ח ומ"א שם). הרש"ש על אסתר רבה(ז,ח)

א]בספר גילגולי נשמות מהרמ"ע מפאנו, מבואר שמרדכי התגלגל בריש לקיש, וז"ל  רבי שמעון בן לקיש דזבין (עצמו) [נפשיה] ללודאי בגיטין פרק (הנזקין) (השולח מז, א), לכפר על נפשיה, כי הוא היה מרדכי, ובעבור כי הקניט להמן, והיה סבה כי נלקחה אומה שלמה להריגה, לכן לכפר על נפשיה זבין עצמו ללודא

ב]מבואר שמרדכי הוצרך להתגלגל מכוון שהקניט את המן בכך שלא השתחווה לו, והוא היה הסיבה שבגללה נלקחה אומה שלמה להריגה.  והוצרך לכפר על זה. ולכא' צריך לבאר שכידוע, מרדכי לא השתחווה להמן כי היה לו צלם בבגדיו. א"כ היה לו אסור מן הדין להשתחוות להמן, ולמה הוצרך להתגלגל לכפר על זה?

ג] והינה, בפרק ג, " ב) וְכָל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן כִּי כֵן צִוָּה לוֹ הַמֶּלֶךְ וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה. ג) וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ לְמָרְדֳּכָי מַדּוּעַ אַתָּה עוֹבֵר אֵת מִצְוַת הַמֶּלֶךְ. ד) וַיְהִי באמרם [כְּאָמְרָם] אֵלָיו יוֹם וָיוֹם וְלֹא שָׁמַע אֲלֵיהֶם וַיַּגִּידוּ לְהָמָן לִרְאוֹת הֲיַעַמְדוּ דִּבְרֵי מָרְדֳּכַי כִּי הִגִּיד לָהֶם אֲשֶׁר הוּא יְהוּדִי. ה) וַיַּרְא הָמָן כִּי אֵין מָרְדֳּכַי כֹּרֵעַ וּמִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ וַיִּמָּלֵא הָמָן חֵמָה" מבאר המלבי"ם(ולשונו בקצרה וערוכה), הטעם שנמנע מרדכי מלכרוע לו, ביארו המפרשים מפני שהיתה השתחויה הזאת כענין קבלת אלהות, ובאו העבדים ליפני מרדכי שיעשה את ציווי המלך, ומשלא הקשיב להם ואמר להם כי הוא יהודי,ואסור להשתחוות לאלקים אחרים, הלכו להמן לבדוק הנאמנים דבריו, שתרוצו זה צודק שלא ישתחוה לו בעת שהמן הולך מרחוק ואינו רואה, שאז אינו משתחוה רק מצד שעשה עצמו אלוה, אבל אם משתחוה לו בעת שהמן רואה אותו, שאז אין זה לשם אלהות רק מצד שררותו, כי לכל שר וגדול הדרך להשתחוות בפניו, ואם גם בעת שהמן יראה לא ישתחוה לו, יוודע כי לא מחמת יהדותו ודתו עושה זאת, רק מצד שמורד במלכות..

ד]לסיכום  יוצא שלהשתחוויה להמן לא היה בעיה של ע"ז, ואין דין יהרג ואל יעבור אלא זו השתחוויה של כבוד, ומרדכי עדיין לא השתחווה, א"כ אמאי לא השתחווה וסיכן אומה שלמה?

ה] וא"ת יש פה מיחזי, שנראה משתחווה לע"ז,  נחלקו הראשונים בדין פקוח נפש במקום מיחזי ע"ז(עיין תוש"ע יו"ד ,קנ'), ועיין בשו"ע או"ח סימן קיג' ס' ח' במ"א שם שמבאר שנראה שמותר להשתחוות ליפני שר עם ע"ז במקום פיקוח נפש! 

ו] נמצאנו למדים שהיה מותר למרדכי להשתחוות להמן, שמיחזי אינו דוחה פיקוח נפש! א"כ למה לא השתחווה מרדכי וסיכן אומה שלמה בכך?!

ז]הרש"ש על אסתר רבה, שואל שאלה, אם המן היה ע"ז והיה אסור להשתחוות לו, איך השתחוו לו הגויים? הרי הם גם נצטוו על ע"ז! ומבאר, שלא היה דין ע"ז בהשתחוויה, לכן יכלו להשתחוות, אבל מרדכי, היה מצווה על קידוש השם לכן לא השתחווה.

ח] ומבואר נפלא, מרדכי יכל להשתחוות להמן מצד הדין, שאינה כמשתחווה לע"ז שהרי הגויים גם השתחוו ולא נענשו, אז למה מרדכי לא השתחווה? לקדש שם שמיים ברבים! שיראו הגויים עם ישראל מוסרים נפש הרחק מין הכיעור ע"ז ודומיהם! ומהיכן מרדכי למד זה? אולי מחנניה מישאל ועזריה שלא השתחוו לצלם, בשביל לקדש שמו יתברך בעולם! ואולי לכן התגלגל מרדכי, שבגלל הרצון לקדש שמו יתברך, נגרם צער לאחרים, וזה פגם(אולי קטן) שהיה צריך לכפר עליו, ולכן התגלגל בריש לקיש

אהבת? שתף את החידוש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא:

יפטר מחברו מהלכה 2

יפטר מחברו מהלכה

חכם הלומד מכל אדם

זהירין בהרשאה

זהירין בהליכה

ברכה בדבר הסמוי מהעין

תפריט נגישות

עזרו לנו בהפצה!
השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם

גם אתם מועניניים לזכות את הרבים ולעזור לנו בהפצה (לא בתרומה כספית!)

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר.

לנוחיותכם: "חידושי העם" גם באפליקציה

היי, רוצה להשאיר חידוש אבל הוא עדיין לא מוכן?

כדי שלא תפספס! תשאיר פרטים ונשלח לך תזכורת בעוד כמה ימים